Skip to main content

Posts

Showing posts from July, 2009

Dana atau Adriana ?? 10

“Hello.. .kita keluar hari ni.. Pelan tu? aku dah siapkan tadi.. aku dah sedaya upaya beri hasil yang terbaik dah..” Adriana mulanya tidak berminat dengan perbualan telefon suaminya itu.. namu apabila suaminya menyebut… “Pelan untuk Adria Holding la..” Senyuman Adriana makin melebar.. Seperti ada tanduk tumbuh di kepalanya seperti ‘she devil’... Mike hairan melihat isterinya tersenyum2..“Woi! Kau buat apa tu?? cepet siapkan breakfast aku!! Aku nak cepat ni!!” Tengking Mike membuatkan Adriana tersentak.. terkejut sebenarnya.. nasib baik dia tidak melatah..“Dah siap da.. abang nak minum air apa? Kopi ke tea? “ Tanya Adriana lagak isteri solehah.. “Tea.. Kurang masin!!!” Menyindir atau marah? Adriana buat tidak dengar. “ Kalau tea nak letak gula ke garam??” Dengan muka innocent yang dibuat2.. Mike yang mahu meradang menahan senyum..“Kau ni bodoh ke bangang?? Tu pun nak tanya ke??!! Kau letak je lah apa2” Kata Mike dengan nada sinis..“Oooo..Kalau begitu letak aji-no-moto pun mesti sedap k…

NAntikan...

DANA ATAU ADRIANA??

Tengku Adriana Illyana..

Parasnya secantik namanya..
Keyakinannya semegah namanya,..
Perilakunya seindah namanya..
namun kenapa dia bersembunyi
Di sebalik sebuah NAMA??

Sekolah_Cinta 32

Hari Penentuan...

"Cikgu cuma nak cakap sikit je hari ni.. Cikgu tak nak bagi tekanan dengan kamu semua sebab hari nilah menentukan hidup kamu selepas ni..segala ilmu yang kamu pelajari selama bertahun2 cubalah kamu gunakan semuanya hari ini.. Sekejap lagi kamu akan masuk ke dewan peperiksaan tu.. dan disanalah nanti kamu mencorakkan hidup kamu..sebaik saja kamu masuk ke sana..kamu dah boleh patah balik lagi.. dan waktu ni lah kau tahu langit tu tinggi atau rendah.." Cikgu Rose melihat semua muka murid2nya. ada yang panic., ada yang terlebih confident, ada yang masih lagi membaca nota2 kecil.

"Cikgu2 di sini semuanya cuma boleh tolong bukakan pintu untuk kamu.. tapi kamulah yang akan melangkah masuk sendiri.. Cikgu mohonlah hari ini.. tinggalkan semua anasir2 yang akan mengganggu tumpuan kamu semasa jawab spm nanti.. sekarang fikir pasal SPM je..lepas SPM nanti kamu kahwin pun cikgu tak kisah.. tapi tolonglah sekarang kamu fikirkan mengenai masa depan kamu.." Kata …

Sekolah_Cinta 31

“Abang.. ada orang suruh bagi bunga ni..”Suara itu mengejutkan Ek dari khayalan yang panjang.. Disambut juga huluran budak kecil itu.. budak itu dalam lingkungan 5 atau 6 tahun..

“Siapa bagi ni dik?” Tanya Ek..

“Entah.. ada kakak tu suruh bagi.. lepas tu dia pergi macam tu je..” Ek mengerut kening mendengar penjelasan budak itu.. Budak lelaki itu pergi tanpa menunggu sebarang soalan lagi dari Ek..selang 5 minit selepas itu muncul lagi seorang budak perempuan dengan membawa bunga mawar merah sama seperti bunga yang ada dalam pegangannya kini.

“Abang.. ada kakak tu suruh bagi..” Petah mulut budak yang mungkin berumur 4 tahun itu berkata2..

“Mana kakak tu Dik?” Tanya Ek.. Budak perempuan itu menunjuk ke arah pokok bunga kertas yang besar itu.

“Eh.. dah takde.. dia dah jalan kot..” KAta mulut kecil itu..Ek mengangguk kemudian menyambut huluran budak itu..selang beberapa minit selepas itu datang lagi seorang budak… tetap bunga yang sama.. Ek kebingungan.. ‘Valentine days dah berbulan dah l…

Sekolah_Cinta 30

“Adik.. mama suruh turunlah.. apa ni anak dara sorang ni.. berkurung je kat dalam bilik..turunlah.. tolong mama siapkan apa yang patut..” Bebel Dani dari luar bilik. Nieylla yang sedang bersenang lenang di atas katil mencebik. ‘bisinglah abang ni..’ Sekali lagi ketukan kedengaran di pintu biliknya. Di kerahkan juga kakinya melangkah membuka pintu. “Yelah2..abang ni bisinglah.. nasib pintu bilik adik ni kebal.. kalau tak dah lama jatuh menyembah bumi.” Dani Tersengih. Ditarik tangan adiknya turun ke ruang tamu villa mereka. Nieylla hanya mengikut.“Hah! Baru turun anak dara ni.. “ Mukadimmah untuk membebel dari mama mereka.Nieylla tunjuk muka tidak bersalah sambil tersengih. Puan Maria hanya menggelengkan kepala.. “Tolong mama kat dapur. Hari ni ada tetamu nak dinner kat sini..” Terbeliak mata Nieylla mendengar kata2 mamanya. ‘TETAMU??’“Tetamu? Siapa nak datang ma?” Tanya Dani..“Entah,, kawan papa..” Jawab Puan Maria kemudian menarik tangan anak perempuannya ke dapur. ‘Oo.. nasib baik k…