Iklan

Search This Blog

Wednesday, February 21, 2018

...yang Hilang 9

yang Hilang 9
Dia melakukan senaman ringan untuk melegakan lenguh-lenguh badannya. Meja sebelahnya kosong tanpa penghuni. Ren sedang membuka gambar-gambar bukti dari kes yang telah diselesaikan dari papan kenyataan.
“Pelik..”
Dia menjongket kening sebelah bila Ren memandangnya sambil memegang sekeping gambar.
“Gambar ni takde kaitan dengan kes tempoh hari.” Ren menyerahkan sekeping gambar tadi kepadanya. Gambar sebuah kereta kemalangan yang remuk selepas melanggar penghadang jalan.
“Ah… ni kes bulan mei. Break rosak. Kes ni tak tutup lagi,” Dia berdiri dan memandang sekeliling seperti mencari seseorang, “Max.. kemalangan di Jalan Anggerik bulan mei, kes kau kan?”
Pegawai yang bernama Max mendongak dari tempat duduk dan memandang ke arahnya. Max kemudian berdiri dan mendekati mejanya bila dia melambai-lambaikan gambar tadi.
“Memang aku punya kes. Tapi arwah Farhan.. dia nak kes ni. Tapi rasanya dah selesai. Mungkin gambar ni tertinggal waktu dia simpan barang di bilik bukti.” Max menyerahkan semula gambar tadi kepadanya.
“Aku sendiri tak faham kenapa Farhan suka sangat siasat kes macam ni, ” Max menguap besar, “Ala.. kau cari je kotak kes. Masukkan gambar ni kat dalam kotak. Tak payah nak banyak fikir. Aku dah dua hari tak balik rumah.” Max berlalu dari mejanya sambil menguap lagi.
Dia sekali lagi menatap gambar tadi. Tersenyum bila nampak susuk tubuh Farhan yang sedang memerhatikan keadaan kereta biarpun wajah lelaki itu kurang jelas. Kelihatan sejambak bunga ros terdampar di atas jalan dan ramai orang yang berkumpul di belakang garisan kuning polis.
“Inspektor Ressa.. Encik Masri bin Jamal dari Desir Holding dah sampai.” Dia menganggukkan kepala. Gambar tadi diletakkan di atas meja. Dia membawa buku nota bersama pen.
Lelaki berusia 20an sedang berdiri di tepi kaunter sambil membaca poster-poster yang ditampal di dinding balai polis itu.
“Encik Masri?” Lelaki itu berpaling dan kemudian menganggukkan kepala.
“Tolong ikut saya.” Dia membawa lelaki itu ke dalam bilik soal siasat kerana keadaan di bahagian depan balai riuh rendah dengan kehadiran orang awam yang mempunyai pelbagai urusan.
“Jadi, pada 17 haribulan.. Encik Kamal telah diserang ketika berada di pusat akuatik tapi dia tidak membuat sebarang laporan polis, kenapa ya?” Dia mencoretkan nota ke dalam buku.
Encik Masri mengerut dahi dan kemudian mengeluh.
“Kamal seorang yang sangat..” Encik Masri mengetuk jari di atas meja sebelum menyambung bicara, “saya tak nak bercakap buruk pasal arwah, tapi dia jenis yang sambil lewa, tak fikir panjang. Dia bercerita dengan sangat bangga bila dia dapat lepas dari orang tu dan tak rasa yang dia patut buat laporan polis.”
“Tiada tanda-tanda yang Encik Kamal sakit ke..apa ke sebelum kejadian?” Encik Masri menjongket bahu.
“Dia ada ambil mc selama dua hari kerana selesema, demam.. Pada hari jumaat dan sabtu. Hari ahad memang cuti, dia ajak saya ke pusat akuatik, Kamal suka berenang di sana. Tapi saya tak dapat pergi. Hari isnin dia cerita kepada saya mengenai peristiwa tu dan mengadu sesak nafas. Besoknya saya terima panggilan dari pihak polis,” Encik Masri mengeluh perlahan dan kemudian menggelengkan kepala, “semuanya berlaku dengan cepat. Macam mimpi..” Encik Masri tersenyum nipis.
Pintu bilik siasatan dibuka dari luar, Ren membawa dua gelas minuman dan diletakkan di atas meja.
“Ada tak Encik Kamal cerita apa-apa mengenai orang yang cuba lemaskan dia di pusat Akuatik?” Selepas Ren keluar, dia meletakkan segelas air di hadapan Encik Masri.
“Takde apa-apa yang begitu penting kecuali, orang tu pakai topeng ski, Kamal kata, dia melawan dan tertolak orang tu sehingga melanggar kerusi. Bila Kamal dan terlepas, orang tu berlari dengan kaki yang terjengket-jengket. Oh.. dan lagi..” Encik Masri diam seketika seperti cuba mengingati sesuatu.
“Kamal ada cakap sesuatu yang pelik bila saya suruh dia laporkan pada polis.”
“Apa dia?” Dia menjongket kening bila Encik Masri kelihatan serba salah untuk membuka mulut, “apa saja maklum yang boleh membantu siasatan, saya sudi mendengar.”
“Dia cakap sesuatu mengenai kredibiliti polis….”
Dia mendekatkan badannya dengan meja tanda dia berminat untuk mendengar dengan lebih lanjut.
“Kamal kata dia mungkin tahu siapa yang hantar orang tu dan polis pun di bawah telunjuk mereka..”
“Mereka?” Dia mengerut dahi.
Encik Masri membasahkan bibir dan memandang sekeliling.
“Saya yakin yang saya boleh percayakan Puan.. sebab itu saya beritahu dengan Puan sahaja..” Encik Masri kelihatan berjaga-jaga. Mata lelaki itu meliar ke sekeliling bilik sehingga pandangan lelaki itu berhenti di kamera litar di satu sudut bilik.
“Oh.. kamera tu digunakan ketika soal siasat suspek sahaja.” Katanya sambil menggosok hidung.
Encik Masri mendekatkan badan ke hadapannya dan bercakap dengan nada yang sangat perlahan, malah hampir berbisik.
“Desir Holding.”
Dia menegakkan duduknya dan matanya membesar dan bibirnya tersenyum. Tiada reaksi terkejut. Seperti dia sudah bersedia dengan jawapan yang diberikan oleh Encik Masri. 
“Desir Holding?” sengaja diulang untuk kepastian.
“Ya. Kamal selalu cakap besar yang dia kenal orang atasan Desir Holding dan mereka berhutang dengan Kamal. Saya dapat bekerja di Desir Holding pun atas bantuan Kamal.” Encik Masri masih lagi bercakap dengan nada perlahan sehingga dia terpaksa mendekatkan telinganya dengan lelaki itu supaya dapat mendengar dengan jelas.
“Terima kasih sebab sudi datang ke sini Encik Masri. Maklumat yang awak beri akan banyak membantu saya.” Perjumpaan mereka terpaksa disingkatkan kerana Encik Masri terpaksa kembali bekerja. Dia mengeluarkan telefon bimbit dan menutup aplikasi perakam suara.
Uncle nak saya berhenti siasat? He’s your son… uncle sendiri yang paksa doktor untuk buat bedah siasat.. dan sekarang..” 
Dia menjongket kening bila Rafiq lalu di hadapannya. Rafiq hanya mengangkat tangan untuk menyapa dirinya dan terus berlalu dengan telefon yang masih menekap di telinga. Dia mengerut dahi.
           “Uncle?” bisiknya perlahan.

No comments:

No Drama in College 4