Followers

Sumpahan untuk Si Puteri

Monday, April 13, 2009

sekolah_cinta 11


" Hai, awal betul cik kak ni bersiap... nak pergi mana tu?" Puan Maria bertanya kepada anak daranya yang sudah bersiap.
" Nak pergi jalan jap... leh kan mama?" Nieylla membuat muka ala-ala anak manja..
"Macam mana mama nak kata tak boleh...adik dah bersiap bagai.. kang merajuk, muncung tu panjang 2,3 depa.." Dani mengusik adiknya. Engku Raziq hanya tersenyum melihat gelagat anak kembar dan isterinya.
"abang ni menyibuk je.. pergi main jauh-jauh.." Nieylla berkata selamba..
"Ewah.. tarik hidung tu baru tahu.." Dani mengancam adiknya..
"His! abang tarik hidung Nieylla, Nieylla tarik hidung abang.." Si adik pula tidak mahu mengalah..
"Dah, dah.. kang papa yang suka rela tarik hidung kamu berdua..tak baik bertelingkah di depan rezeki.." Engku Raziq menegur anak2nya..
"Nieylla nak jalan dengan siapa ni?" Puan Maria bertanya kepada anak bongsunya..
"Nieylla nak jalan dengan kawan jap.. dia nak belanja..Nieylla memang pantang dengar orang belanja, belanja ni. Kata orang2 tua.. rezeki jangan ditolak, maut jangan dia cari.." Nieylla tersengih ke arah mamanya.
"Yalah, dengan kawan. Tapi siapa namanya, lelaki ke perempuan." Engku Raziq pula bertanya perlahan.
"Oo.. Nieylla pergi dengan Riz.. anak uncle Syed Hariz..papa kenalkan?" On the spot air kopi yang di minum oleh Dani terkeluar dari mulutnya.. terkejut..
"Kamu ni Dani, cuba minum betul2.. ini macam budak2.." Puan Maria sudah membebel.
"No mama.. cuma terkejut.. adik keluar dengan musuh tradisi tu.. hari ini dalam sejarah.." Kata Dani sedikit kebanggaan..entah kenapa dia kebanggaan..aku pun tak tahu kenapa..hehehe..
"Tu menyindir ke apa tu?" Nieylla mengalihkan pandangan ke arah abangnya..
"Ada lah sikit2..hehehe..just curios.. why? peliknya.." Dani mengerut dahi..
"Dia nak belanja makan..kononnya tanda damai kami lah.." Nieylla menjawab selamba..
"Oo.., And why korang berdamai?" Dani seperti tidak puas hati..
"Aik? okaylah adik kamu tu berdamai.. yang kamu tak puas hati ni kenapa?" Engku Raziq bertanya..
"Tak lah papa.. tapi macam mimpi ni..kucing kat luar rumah tu dah bertanduk ke mama?" Dani bertanya selamba dengan mamanya..
"Belum bertanduk lagi..tapi mama mimpi bulan mendarat kat atas riba mama " Puan Maria turut melawak bersama anak sulungnya.
"Itu ertinya mama tak lama lagi nak sambut orang baru." Engku Raziq sengaja menghentikan ayatnya.
"Mama mangandung ke mama?" Nieylla memandang wajah mamanya..
"His! percayalah cakap papa kamu tu..." Puan Maria menafikannya.. Dia sendiri memandang suaminya dengan pandangan pelik. Engku Raziq tersenyum nakal..
"Aik? papa tak cakap pun pasal baby baru..." Engku Raziq seronok mempermainkan anak2 dan isterinya..
"Habis tu?" Si kembar tidak sabar.
"kan orang baru tu universal.., boleh juga adik, pekerja baru,.. mama baru.." Engku Raziq sengaja memperlahankan suaranya..Tetapi cukup didengari oleh Puan Maria..
"Nieylla, Dani.. kamu makanlah kat luar hari ni.. mama tak masak hari ni..." Puan Maria berkata sinis.. Dani dan Nieylla tahan senyum.. Engku Raziq tersenyum kelat.. 1..2..3..
"Auch!" Kedengaran suara Engku Raziq mengjerit kesakitan setelah mendapat cubitan manja dari isteri kesayangannya..
"Hari2 sebut topik tu.. nak tambah cawangan ke bang.." Masih lagi bersuara sinis..
"His! awak ni..orang nak joking, joking..kan twin?" Engku Raziq meminta sokongan dari anak2nya.. tetapi Dani dan Nieylla tidak mahu terlibat sama terus mengadap nasi goreng di pinggan mereka tanpa melihat ke arah papanya..Ceh..hampeh punya anak2.. tak nak tolong papa...papa bagi kurang belanja minggu ni..' Engku Raziq bermonolog dalam hati..
"Ehem.. kalau abang cakap pasal tu lain kali.., seminggu abang masak untuk anak2.. saya tak nak masak.." Kata Puan Maria berupa ugutan.. "Hari ni saya maafkan abang.. sebab abang nak belikan saya rantai di habib tu.."Puan Maria berkata selamba.
"Bila pula abang nak belikan?" Engku Raziq kelihatan blur..
"that means?" Puan Maria mengangkat kening style Ziana Zain..
"Okay2..denda untuk hari ni...untukmu sayang..bankrap pun aku tak kisah.." Engku Raziq bermadah..
"wuek! buruklah papa bermadah..hahaha...Dahlah.. Nieylla nak jalan dulu..." Engku Raziq tersengih bak kerang busuk mendengar kata2 anaknya.. memang mak borek anak rintiklah.. mak dia pun cakap begitu dulu..Engku Raziq tersenyum sambil menggeleng kepala.. Nieylla menyalami tangan mama dan papanya sebelum memulakan perjalanannya..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Sorry lambat sampai.." Nieylla menyapa Riz yang sedang berdiri di hadapan pintu masuk mall itu.. nampak sahaja kelibat orang yang ditunggunya, Riz terus melemparkan senyuman..
"Takpe, so.. nak pergi mana dulu?" Riz bertanya perlahan..
"Dunno., kau nak pergi mana dulu? " Nieylla memulang semua pertanyaan Riz.. Kedua-duanya agak sedikit gugup.. macam datinglah pulak..
"I dont know too.. kita jalan2 keliling mall ni jelah.. mana tau ada benda nak di beli.." Riz gugup..
" Okay.." mereka berdua pun berjalan tanpa arah tujuan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"So Riz, boleh aku tanya satu soalan?" Nieylla bertanya perlahan..
"ofcouse, tanyalah.." Kata Riz
"Kenapa kita berdamai? selalunya kau pandang tengok muka aku yang cantik ni.."kata Nieylla memainkan straw di dalam gelas minumannya itu..
"Hemm" Riz mengeluh perlahan.. "Anggap je yang mata hati aku dah terbuka melihat kebenaran yang selama ini tertutup dari pandangan mata aku yang sempurna ni.." Riz berkata perlahan sambil meneguk air minuman di hadapannya..
"Maksud?" Nieylla merenung Riz, Riz menjongket bahu tanda tidak tahu..
"I have no idea.." Riz berhenti seketika.. "Kau kenal siapa Delorita?" Riz bertanya Nieylla walaupun pada hakikatnya semua orang sudah mengenali Delorita.. "I mean the real her.. kenapa dia sanggup buat kau begitu selama ni? " Riz pula yang memandang tajam ke arah Nieylla..
"Rita tu dari kecil tinggal bersama neneknya.. dia membesar dalam kemiskinan.. tapi selepas neneknya meninggal, ada keluarga yang agak berada mengambil dia sebagai anak angkat.. Waktu tu dia belum biasa dengan kemewahan tu, dia masih sedar diri.. dan dia melangkah ke sekolah kita dengan personaliti seorang gadis yang pemalu, lemah-lembut, merendah diri, menghormati orang.. tapi lama kelamaan dia mata dia dah kabur dengan kemewahan..thats why she act like that.. " Panjang sungguh jawapan Nieylla untuk membuat Riz sedar yang Delorita sekarang bukan Delorita yang dulu lagi..
"And kenapa dia benci kau sangat?"
"Sebab dia selalu kata yang aku ada segalanya. Dan dari kecil aku hidup dengan kemewahan dan kebahagian.. aku ada abang, parent.. dan she got nothing.. thats whyla aku tak pernah balas balik semua perbuatan dia.., dia sesat dalam diri dia sendiri.. dan aku harap kau jagalah dia baik2.. jangan sampai dia bertambah teruk lagi.." Nieylla menjawab dengan tenang..
" emmm" hanya itu yang keluar dari mulut Riz.. selepas sahaja dia tahu kebenaran., rasa cintanya terhadap Delorita seperti hilang dengan sekelip mata.. atau mungkin aku tidak pernah cintakan dia..dan gadis di depan aku ni?? Riz hanya meluahkan kegusaran hatinya di dalam hati sahaja sambil merenung Nieylla yang sedang termenung sambil memainkan straw dalam minumannya itu..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Eh! Abang Im buat apa kat cafe ni?" Gadis di depannya itu kebingungan dalam senyuman..
"abang Im kata nak pergi rumah Ken tadi?" wajah di hadapannya itu kebingungan.. mungkin pelik kenapa Im berada di tempatnya berkerja.. ek.. kantoi! Im menggaru kepala yang tidak gatal itu......

6 comments:

MaY_LiN said...

ha..riz...
abisla...
kamu suka nieylla yea..

Lienn said...

huhu....
x sangka..
true feeling revealed........

Anonymous said...

dan bila hati berbicara..
huhu..
yg im pn..
len kali get ready alasan dlu..
bru la x kntoi..
haha..
smbg lg..
ske ngn ke'sluber'an cte nih ^_^

-che na-

Miss Kira said...

hehehe..
mcm2 la depa ni..
smbg cepat skit..
biar riz ngan nieylla..
rita tu letak tepi je..
heheeh..
jht nya..

bubbleblast said...

wat a nice story...
so slumber, cool, n full of fun...
mmg rase cm kmbli to scholl time..

but, ada sket kureng ble,
ur grammr ta btol..
next time, please chck ur english grammr
untuk n3 yg awl2 tu byk sgt grmmr terabur....

but still..
i want more...!!!!
pliz....

bubbleblast said...

oppss...
sorry..ada sket slh in my comment...
back to school time...
hehe

btw..pliz writer..
i want more..
cpt sket taw..hehe