Skip to main content

Dana atau Adriana??, 17(i)

Bab 17(i)

Balik sekarang!

Mama nak kahwinkan abang kamu!.

0830 am

Mama.

Mata yang masih terkebil-kebil kerana baru bangun tidur terus terbuka dengan besarnya kerana terkejut. Apa mama ni.. main kahwin-kahwin pulak.. Gaya macam emergency case je. Bisik hati Marina. Kepalanya digaru perlahan. Bingung. Dia terus mendail nombor telefon ibunya.

“Mama.... apasal ni.. kilat takde, hujan takde terus nak kahwinkan abang ni.. tunggulah Ina balik dulu... Ina bukan kat UK boleh rushing balik dalam hari ni je.. Ina kat London..”

UK tu Ulu Klang la.. Laju je Marina mengemukakan alasannya.

“Err.. marina ke?”

Hisy! Apasal minah ni interframe pulak! Bisik hati Marina tanpa berfikir panjang.

“A’aa Rya.. aku lah ni.. bagi aku cakap dengan mama kejap .”

Eh? Marina merenung telefon bimbitnya lama. Dia ni mengigau ke atau bermimpi. Pipi dicubit dengan kuatnya.

“AUUUCh! Sakit.”

Jerit Marina dihujung talian. Dana terkejut mendengar jeritan bakal adik iparnya itu. Tak sangka nasib Datin Rafeah sungguh malang. Anak lelaki perangai seperti mencabar perangai Nates!. Anak perempuan pulak dirasakan seperti putus fius sedikit.

“Rya! Kau Rya?!”

“Hah? Em tak.. saya Dana.”

“Hilang ingatan?? Kan!”

Senyap dihujung talian.

“Hello..hello.. Rya.. Rya.. dana??? Hello? Hello!!!!!!!”

Marina menepuk dahi. Dia berlari ke bilik Illina dengan pantasnya. Sampai sahaja di depan pintu, tanpa salam dan ketukan bilik Illina terus saja diserbu.

“Illina... bangun!..”

“Apa ni Ina.. kau ni mengacau betullah.. awal lagi ni..”

“Kita mesti berkemas sekarang.. kita mesti balik Malaysia sekarang juga!.”

“Kan flight dah book minggu depan..”

Jawab Illina sambil menarik selimutnya kembali.

“Rya nak kahwin dengan abang aku!”

Jerit Marina dengan paniknya. Illina menyingkap kembali selimutnya sambil merenung Marina dengan tajamnya. Dahi Marina disentuh.

“Kau demam ek? Dah hilang akal?? Kau bermimpilah Ina.. pergilah sambung tidur..”

“Illina... aku tak mimpilah.. Aku kenal sangat dengan suara Rya..”

Illina mengosok matanya.

“Kau boleh tak tarik nafas dalam-dalam dulu then fikir apa yang kau sedang merepek ni.. Kakak aku kahwin dengan abang kau.. Ajaib sungguh!”

Marina menyandarkan badan di kepala katil Illina. Berfikir seketika. Ada benarnya juga kata-kata Illina tu.. Rya dan Mikhail?? Mustahil! Marina cuba menghubungi kembali telefon rumahnya tapi tiada siapa yang mengangkatnya.

“Mustahil.”

Bisik Marina.

“A’aa.. mustahil! Dah.. pergi masuk bilik kau.. menganggu tidur lena aku je..”

Balas Illina pula.

Comments

Anonymous said…
don't understand, what kind of story!
Anonymous said…
same to me..
Anonymous said…
plis make sure mikhael kawen gak ngan dana@rya ok... aku tak nak ikhwan yang curang.... mikhael lebih kacak n romantis dari ikhwan kalau dia dah cintakan rya... hehehe... cant wait for it...
Anonymous said…
ala...
naper pendek sgt...
x puas lg...
huk huk huk...
sakura said…
susah2 jgn bagi dana@rya kawen dgn diorang berdua...

Popular posts from this blog

143 senior empat mata!

Bosan.. jadi buatlah cerpen syok sendiri.. kalau rajin bacalah n comment ek.

“Hoi!!”
“Opocot mak kau jatuh!”

Huh! Jatuh bersepai jantung aku dengan jeritan yang sungguh kurang ajar itu. Menggelegak juga jantung,hati,hempedu aku sekarang ni. Farhan yang sedang bercekak pinggang di hadapannya dijeling tajam.

“Dah la kau tak buat apa yang aku suruh! Kau sumpah mak aku jatuh lagi!!”

E’eh.. aku tak main sumpah-sumpah ni.. Ingat ni cerita sumpah bunian ke apa..

“Saya terkejutlah! Mana ada terniat di hati saya yang murni lagi suci ni nak menyumpah.”

Farhan masih mempamerkan rupa garangnya..

“Kau cium tiang basket ball tu sekarang.. dalam masa 10 saat”

“Hah?!”

Bingung. Tangannya sudah mengaru kepala yang tidak gatal itu.

“Sekarang!!!!”

Oleh kerana perasaan gemuruh meluap-luap apabila mendengar jeritan itu, Helina berlari ke arah tiang basket ball dengan lajunya.

“Ekkkk....”

dum! Hah, kan dah terover limit.. tu bukan lagi cium.. tu tersembam namanya. Akibat rasa gemuruh yang dialaminya. Helin…

143 senior empat mata! part 2

“Hah! Dah balik.. apa lagi minah sebelah tu kirim? Kirim salam? Kirim surat? Atau kirim kuih? Kalau kuih bagus juga... tengah lapar sekarang ni”

Memang sudah menjadi kebiasaan buat Farhan bila saja adiknya pulang dari rumah sebelah. Pasti Helina mengirim sesuatu. Jemu jugak mendengarnya. Tapi kalau Helina mengirimkan makanan, memang habis dimakannya. Pandai pula anak jiran mereka itu memasak, ingatkan tahu nak mengatal je.

“Tak... mulai hari ni abang dah takkan dapat lagi segala jenis kiriman yang membuatkan abang jemu selama ni.. sebab Lina kata, dia dah benci abang.. jadi kiranya, abang dah menang.. abang dah berjaya buat dia benci kat abang.. tahniah.”

Kata Harissa dengan suara cerianya. Haris Farhan tersenyum.

“Akhirnya.. itu yang abang suka dengar.. tapi Tupperware yang Rissa pegang tu, dari dia untuk abang kan.. jadi ertinya tak serik lagi la budak tu nak menggatal..”

“Eh.. tak.. kek keju kegemaran abang ni untuk mak dengan ayah.. untuk abang takde..”

Saja ditekan perkataan kegemaran …