Tiada Drama di Kampus

Iklan

Search This Blog

Friday, May 20, 2011

Biarkanku bersandar.., Epilog

Epilog

Dear Faye..

Terlalu banyak persoalan di anatara kita yang masih belum terjawab, terlalu banyak perasaan yang telah terguris, terlalu banyak air mata yang telah tertumpah akibat perhubungan kita. Terima kasih. Untuk segalanya. Dan maafkan saya atas perasaan awak yang berkali-kali terguris dengan sikap saya. Maafkan saya terhadap airmata yang mengalir di pipi awak disebabkan saya. Maaf sebab tidak boleh bersama awak. Maaf dengan janji-janji yang telah ditaburkan.

Posted comment by Mr Zarkashi.

Eleven years ago.

Faye to Mr Zarkashi.

Kita tidak bersembunyi lagi di dunia yang sempit ni lagi. Saya seorang wanita yang tabah (^_^). Saya takkan terluka lagi. Saya takkan menangis lagi. Saya akan cari kebahagian saya sendiri. Saya tak perlukan perlindungan dari sesiapa lagi. Berhenti lindungi saya dari terluka. Jangan lari lagi dari saya. Please datang. Saya dah sedia untuk berjumpa dengan awak.

Posted comment by Faye.

Annisah merenung komputer ribanya. Dia tidak pasti akan ada balasan dari Mr Zarkashi atau tidak. Iskandar. Annisah menyandar di kerusi kerjanya. Setiausaha abangnya menyampaikan berita yang syarikat Alina Holding menarik diri dari mesyuarat yang akan berlangsung besok. Annisah mengeluh.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Annisah masih menanti di bilik pejabatnya. Blognya dicek berkali-kali. Barangkali ada komen baru dari Iskandar. Alisa, setiausaha abangnya mengetuk pintu.

“Cik Ann.. Semua wakil syarikat dah menunggu di bilik mesyuarat.”

Annisah menegakkan duduknya.

“Semua sekali?”

Alisa tersenyum.

“Semua.”

Annisah berdiri mengambil kotnya. Cuba menahan debaran. Berkali-kali dia menarik nafas panjang bertujuan untuk menenangkan jantungnya yang tidak berhenti berdegup kencang. Here we go...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“You way you handle the meeting.. it is very impresive.”

Annisah tersenyum. Dah bertahun. Dia hampir terlupa rupa jejaka di depannya itu. Dah nampak tua. Annisah tergelak kecil. Lucu mendengar bisikan hatinya sendiri. Iskandar mengerut dahi.

“You dah tua.”

Kata Annisah dalam gurauan. Iskandar turut tersenyum.

“how is your daugther?”

Iskandar merenung ke dalam mata Annisah. Ada air mata yang bertakung.

“I see her picture... with her mother.. She so cute. Dia ikut rupa siapa? Mak dia ke atau ayah dia?”

Tanya Annisah sambil cuba tersenyum.

“You dah nampak gambar dia. You tak boleh teka dia ikut rupa siapa?”

Annisah tertawa kecil.

“Saya tak berani nak tengok lama-lama.”

Iskandar tersenyum tawar.

“Im happy if you happy.”

“kata-kata yang mengarut.”

Jawab Iskandar. Annisah tergelak mendengarnya. Karut. Sememangnya karut. Walaupun sebaik mana pun perempuan tu. Dia tetap terluka melihat kegembiraan orang yang disayangnya bersama orang lain.

“Im happy.. now.”

Annisah seperti cuba menyakinkan Iskandar. Air mata di pipi terus mengalir.

“Air mata awak mengatakan sebaliknya.”

“Ini air mata gembira.”

Iskandar tergelak kecil.

“Dulu.. saya seperti seorang yang sedang merantau.. Dan bila saat hujan, saya cuba menumpang berteduh seketika di sebuah rumah. Saya tak pernah terniat untuk memecah masuk ke dalam rumah tu.. Cukuplah saya dapat bersandar di tiang rumah dan menunggu sehingga hujan teduh. Dan sekarang, hujan yang kuat sudah berhenti.. Izinkan saya berlalu pergi meneruskan perjalanan saya.”

Annisah mengusap perlahan pipi Iskandar. Kucupan terakhir di pipi Iskandar sebelum Annisah meninggalkan Iskandar tanpa sebarang kata pamitan.

~~~~~~~~~~~

“Ann.. you crying.”

Edil Hakeem mengelap air mata yang masih mengalir itu.

“Awak.. pinjam bahu awak..”

“Untuk?”

Edil Hakeem kebingungan.

“Biarkan saya bersandar seketika..”

Edil Hakeem menarik Annisah ke dalam pelukannya.

“Untuk selamanya pun saya tak kisah..”

1 comment:

Anonymous said...

cerita ni dah lama. baru ni saya terjumpa. jalan cerita anisah walau sikit berbeza dari segi kerja, keluarga dan environment, tapi tema dia sama. terlalu sama dengan saya. terlalu.

Cinta Yang Akan Selalu Aku Rindu 37