Tiada Drama di Kampus

Iklan

Search This Blog

Monday, May 17, 2010

Actually..It Mrs now..not Ms, 18

Keep in Touch!

Dahlia meraup wajahnya. berpinar-pinar kepalanya melihat pancaran skrin komputernya di tambah lagi dengan buku-buku di depannya dan tidak ketinggalan puluhan nota-nota kecil di depannya. Sempat dilirik Paied yang tekun menyalin nota di sebelahnya. Sudah dua bulan Paied keluar dari hospital dan dia gembira melihat Paied sekarang, bertambah sihat. Suasana di kolej Angsana 2 agak suram kerana semua pelajar sedang sibuk menyelesaikan beberapa tugasan yang belum selesai dan ada juga yang mengambil kesempat untuk mengulangkaji. Peperiksaan akan tiba tidak lama lagi jadi Paied dan Dahlia bercadang untuk menghabiskan masa dengan mengulangkaji bersama.. Paied merenung Dahlia yang sudah mula termenung sambil mengurut-ngurut perlahan kepalanya..Dahlia yang menyedari pandangan Paied merenung Paied kembali dan memberi senyuman kepada Paied.

“I never saw you look so down before..” Kata Paied sambil menutup buku notanya. Dia mengalihkan tumpuannya kepada Dahlia.

“Just a little stress,” Kata Dahlia sambil merenung kembali laptopnya. Menekan-nekan papan kekunci tanpa memikir apa yang harus dan mahu di taip oleh jari-jemarinya. Paied tetap merenung Dahlia. Tidak puas hati dengan jawapan kekasihnya itu.

“Little stress?.. You look so pale.. whats wrong?” tanya Paied lagi.. Dahlia menggeleng. “Chill kacau Irah lagi ke?” Tanya Paied lagi. Dahlia menggigit bibir sambil merenung skrin laptopnya. “Irah., apahal?” Pujuk Paied lagi..

“Chill curi assignment yang Irah dah siapkan hari tu.. Dan lepas tu dia tuduh pulak Irah curi idea dia.. Copy assignment dia, yang lebih tragis tu Puan Madhihah percaya 100% kat dia.. Irah yang kena denda buat extra two assignment..” Dahlia menolak tepi laptopnya..

“Kenapa boleh jadi begitu? Chill ni dah teruk betul..”Marah Paied.. Patutlah dari minggu lalu Dahlia masih lagi tidak menyiapkan tugasannya, rupanya Chill lagi membuat onar.

“Biarkanlah, lagipun assignment Irah dah hampir siap dah, besok siap dah kot..” Kata Dahlia sambil tersenyum kea rah Paied.

“Irah bertahanlah ya,, Paied dengar2.. bulan depan atau dua bulan depan minah tu nak pindah dah..”Kata Paied. Dahlia menjungkit kening sebelah.

“amboi,, tau-tau je Paied ni.. ada apa-apa ke yang Irah tak tau ni?” Usik Dahlia., Paied tersenyum.

“Paied terdengarlah..Geng-geng Chill tu berbual kat depan bengkel Auto,. Jadi Paied pun tadah telinga jelah..” Kata Paied membela diri.

“Bestnya.. Tak sabar betul nak tunggu dia angkat kaki dari sini… Dah penat bergaduh dengan dia.. Irah baling tepung, dia humban batu, Irah bagi penampar, dia bagi penumbuk..Lama2 Irah ni kena masuk belajar ilmu mempertahankan diri..” Dahlia mengemas bukunya.

“Hahaha.. baguslah tu.. tak payah lagi Paied risau kalau Irah jalan sorang-sorang..” Paied tertawa.. Bunyi telefon dari telefon bimbit Dahlia mengganggu perbualan mereka. Dannial! nama yang tertera di skrin telefon itu. Dahlia merenung kea rah Paied.

“Paied, Irah sambut telefon dulu ya.., ibu call..” Bohongnya sambil berlalu ke tempat yang jauh dari Paied agar jejaka itu tidak mendengar perbualannya.

“Assalammualaikum… lambatnya angkat phone?” Kata Dannial memberi mukhadimah.

“Waalaikumsalam,, sorry, tak perasaan pulak telefon bernyanyi riang tadi..” Bohongnya.. Bohong sunat!

“Takkan tak perasaan.. Busy sangat ke?” Dannial kononnya tak puas hati.

“A’aa.. tengah main mata dengan abang-abang senior kat sini tadi..” Sejak balik dari bercuti hari tu, mereka lagi terbuka untuk bergurau dan berbual. Dannial tertawa mendengar jawapan isterinya.

“Oo.,. yeke? jangan lupa pulak sampaikan salam Nial buat semua gadis-gadis cantik kat Angsana 2 tu..”

“Dah Lia sampaikan.. dengan Mak cik café ni pun Lia ada beritahu..” Dahlia tidak mahu kalah.

“Hahaa.. Mak cik Café? sampai hati Lia.. Lia apa khabar? baik?” Akhirnya Dannial sampai ke point penting..

“Baik.., Nial? sihat?” Dahlia pula bertanya sambil matanya menjeling-jeling Paied yang sedang merenung tajam ke arahnya.

“Kalau Nial sakit pun kenapa? bukan ada pun orang sudi menangis untuk Nial,, Jaga Nial kat sini ke,,” Dannial memaksudkan peristiwa malam terakhir mereka bercuti. Dahlia menarik nafas panjang.

“Kenapa? Nial marah ke? kata sporting..”Dahlia menutup rasa bersalah dengan gurauan.

“ takdelah.. Nial gurau je.. Okaylah Lia.. Nial nak siapkan assignment ni..” Dannial cuba menceriakan suaranya.

“Okay.. Nial.. Sorry..” Dannial tersenyum di hujung talian.

“Never mind., Lia.. Please jangan lupa Nial.. Keep in touch ek?” Kata Dannial..

“Okay Nial.. Assalammualaikum..” Dahlia berjalan ke arah Paied selepas menamatkan talian telefon tadi. Paied seperti mahu bertanya sesuatu.. Tapi tidak terluah olehnya.. Dahlia pula sedang memikirkan ayat yang sesuai agar Paied tidak bertanya mengenai panggilan itu.. Akhirnya sampai ke bangunan asrama mereka tidak berani mentuturkan sebarang ayat..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“Saya nak berpindah..” Dahlia menutur dan menaipkan ayat itu dalam masa yang sama di laman bual maya yang selalu di lawatinya. Dia menggunakan komputer di bilik komputer kolej kerana broadband untuk laptopnya tidak begitu berfungsi untuk hari ini.. Selepas lima minit menunggu, kelihatan Sly muncul sambil membuat riak muka ingin tahu..

“Pindah ke mana?” Sly bertanya setelah mendekati avatar Dahlia iaitu Chill. Saya nak berpindah dari buruk ke baik.. jawab Dahlia di dalam hati..sedangkan avatarnya membuat riak wajah yang berahsia..

“Rahsia..” Jawab Dahlia.. Sly tersenyum.

“Apa khabar?” Tanya Sly sambil duduk di kerusi taman yang ada di Eternity room . Chill turut duduk di sebelah Sly..

“Baik.. Sangat baik.. awak?” tanya Chill pula.

“Lebih baik dari biasa selepas melihat awak kat sini..” Kata Sly. Chill membuat muka runsing.. “Kenapa?” Tanya Sly lagi..

“Saya seperti burung dalam sangkar, diberi makan, diberi minum, juga dimanjakan..Saya juga di biarkan terbang ke udara. Tapi tidak pula saya bebas..Kaki saya tetap terikat di daratan” Kata Chill dengan sayu.

“Kenapa begitu? benci terkurung? atau awak mahu bebas sebebas burung?” Sly menongkat dagu memandang Chill..

“Tak juga.. saya Cuma tidak suka terikat..” Jawabnya lagi.

“Kalau saya tuan, dan awak burungnya, saya tidak akan biarkan awak lepas..” Jawab Sly yakin. Chill memandang Sly.. ingin tahu apa alasan lelaki itu.

“Kenapa?” Tanyanya setelah lama menunggu penjelasan Sly.

“Sebab saya khuatir dengan hidup awak selepas saya lepaskan awak.. Awak bebas terbang ke mana saja.. Tapi macam mana awak mahu mencari makanan kerana sudah lama saya manjakan? masih ingatkan awak macam mana mencari makan sendiri.. Dan Siapa akan berteman dengan awak? Di mana awak akan berteduh kalau hujan membasahi bumi ini?” Chill tersenyum mendengar jawapan Sly.. ya, macam mana kalau Nial ceraikan aku? masih ada ke tempat berteduh? ibu ayah masih mahu menjaga aku ke? Dan Paied?.. Dahlia menggeleng, tidak mahu perkara itu terjadi..

“Saya tiba-tiba takut dengan kebebasan.. Saya harap saya sentiasa terikat..” Kata Chill.. Sly tersenyum lagi..

“Saya harap ‘dia’ juga berfikiran sama dengan awak.. sebab saya masih belum sedia untuk melepaskan ikatan..” Kata Sly sambil merenung awan..

“Siapa dia?” Tanya Chill..

“Rahsia.. “Sly tertawa.. Chill buat muka bengang.. Dia pula yang terkena.. Dahlia melirik jam di tangan.. Sudah sampai masa untuk ke kelas Prof. Chong..

“Sly.. gotta go.. ada kelas.. bye.. -0ut-“ Tak sempat2 menunggu balasan Sly, Dahlia terus meninggalkan computer tanpa sempat log out dari laman bual maya itu. Dan computer di bilik itu pula memang dibiarkan berpasang untuk kegunaan pelajar.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“Wei., korang kita pergi bilik computer dulu.. Nak check FB akulah.. guna broadband macam berjanggut aku tunggu dia loading..” Kata Chill kepada teman-teman yang seangkatan dengannya..

“Oo ya.. aku pun nak check juga..” Kata Teman Chill pula. Chill dan teman-temannya berjalan kea rah makmal computer kemudian terserempak dengan Dahlia.. Jelingan tajam dihadiahkan buat Dahlia.. Dahlia hanya menggeleng melihat geng Jelly fish itu.. Ponteng kelas Prof.Chong lagi lah tu..Bisik hati Dahlia.

“Hisy.. Pagi-pagi dah terjumpa muka dia..spoil mood aku je..” Kata Chill.

“Tu lah.. Aku pun geram tengok dia..” Balas temannya. Mereka memasuki bilik computer itu dan memilih computer masing-masing.. Dan kebetulan pula Chill mendapat computer yang di tinggalkan oleh Dahlia sebentar tadi..

“Eh, apa pulak kartun-kartun ni..Chat ke? Siap guna nama aku lagi tu.. tolonglah.. perasaan nak jadi akulah tu..” Kata Chill bangga diri.. Tiba-tiba Sly menghantar mesej.

“Okay.. take care.. miss you..” Chill membaca semula mesej Sly itu.. Siapalah yang bodoh masih main chatting2 ni semua.. Komen Chill dalam hati sambil menutup window lama bual maya itu..

5 comments:

MaY_LiN said...

bile depa nak tau ni..

aqilah said...

takkan dahlia tak sigh out sampai chill yg sebsenar boleh baca chat tu????

MeGa_Lisa said...

Ala.. kononnya nak cepatlah tu.. heheehe

Anonymous said...

da mkin pelik lak cte nie.. spe chill yg sbnar 2??

nursya said...

jgn la si chill tu sabotaj plak...
huhuhu...

Cinta Yang Akan Selalu Aku Rindu 37