Followers

Sumpahan untuk Si Puteri

Friday, May 14, 2010

Actually..It Mrs now..not Ms, 16

Paied Accident!

Dahlia mengurut Lehernya sambil menyandarkan tubuhnya di kerusi meja solek di bilik mereka. Dannial yang baru masuk ke bilik merenung Dahlia yang kelesuan. Pasti penat! Bisik hatinya. Dia mendekati gadis itu dan mengurut perlahan leher milik isterinya itu. Dahlia yang tergamam tapi senang dengan perlakuan Dannial. Melihat reaksi Dahlia, Dahlia mula berani mencium kedua-dua pipi isterinya itu.

Dahlia tetap membiarkan..

Di Dahi, Dahlia tetap berdiam.

Sekali lagi pipi kanan., Dahlia tetap tidak menghalang.

Pipi Kiri dan

Bibir Dannial mula mendekati bibir Dahlia.. Dahlia tidak menghalang apatah lagi melenting..Pertama kali bibir Dannial menyentuh bibir mungil isterinya itu. lama. dan berhenti. Dannial merenung dalam ke mata Dahlia.. seperti berkata-kata dalam bisu, Dannial mengangkat isterinya ke katil tempat mereka beradu. Pipi isterinya sekali lagi menjadi sasarannya sebelum bibir merah jambu itu menjadi tawanannya..

Telefon bimbit Dahlia berbunyi sekali.. Dan berhenti..

Kedua kali.. mereka tetap membiarkan telefon itu bernyanyi riang..

Tiga kali.. Dannial menghentikan perbuatannya.. Mereka merenung satu sama lain sedangkan telefon itu masih berbunyi..

“Angkatlah dulu telefon tu..” Kata Dannial sambil melepaskan Dahlia dari pelukannya.. “Lepas tu bagi silent..” sambung Dannial lagi… Dahlia tersenyum.

“Hello, Dk telefon…” Kata-kata Dahlia terhenti apabila mendengar suara teresak-esak dari hujung talian.

“Irah.. Paied accident.. banyak darah..” Dk di hujung Talian menangis teresak-esak..

“Dk, jangan bergurau malam-malam ni..” Dahlia sudah tidak keruan.. Dia cuba menenangkan hatinya..walaupun dia tahu yang temannya itu takkan bergurau dan menangis pada masa yang sama..

“Irah.. Piaed accident., Kami— dia— langgar kereta..Balik cepat Irah..” Dk menangis lagi..ayatnya sudah tunggang langgan.. Dk saja sudah tidak keruan sebegitu, apatah lagi Dahlia.. telefon bimbit di tangan sudah jatuh ke lantai.. Dannial merenung isterinya.. Melihat Dahlia sudah tidak seimbang dannial terus memegang isterinya..

“Lia., kenapa ni..” Tanya Dannial panic melihat isterinya menangis seperti kehilangan suami.. Meraung dan menangis,,

“Kenapa Lia,, Lia buat Nial takut..” Dannial memeluk kuat isterinya untuk memberi semangat.. Dia mengambil telefon isterinya.. Talian sudah diputuskan.. entah apa berita buruk yang disampaikan kepada Dahlia. Dannial tidak tahu mahu buat apa lagi.., Ibubapanya tidak ada di rumah.. masih berada di rumah Usu.. Tangannya laju mendail nombor Rafiq.

“Rafiq.. datang rumah Mak Uteh cepat..” Kata Dannial tanpa memberi salam. Dia takut melihat keadaan Isterinya yang masih menangis sedih itu.

“Okay2.. tunggu jap..” Tanpa bertanya apa-apa.. Kerana dia sudah mendengar tangisan kuat Dahlia.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mendengar saja ketukan di pintu bilik Dannial terus meluru membuka pintu.. Rafiq terkejut melihat Dahlia yang terduduk di tepi katil sambil menutup mukanya dan teresak-esak..

“Aku tak tahu kenapa, lepas je orang call dia terus meraung macam ni..” Jelas Dannial.. Dia memberi telefon Dahlia kepada Rafiq, DK! bisik hati Rafiq.. Dia terus menghubungi semula gadis yang menghubungi sepupunya itu.

“Dk, apahal? sampai Irah menangis macam dunia nak kiamat ni?” Tanya Rafiq.. Mendengar saja tangisan Dk menbuatkan Rafiq tak senang hati..

“Paied…Accident.. Dia dalam ICU sekarang.. Kata doctor dah stabil.. tapi.. Dia bergantung dengan bantuan pernafasan..” Kata Dk perlahan-lahan menerangkan kepada Rafiq tapi masih teresak-esak.

“Dia dah sedar?” Tanya Rafiq walaupun sudah mendengar yang Paied masih bergantung kepada bantuan pernafasan.

“Belum..” Kesian pula Paied mendengar suara Dk yang teresak-esak..

“Kau pun jangan sedih sangat.. korang pun dah macam orang takde semangat macam mana nak bagi semangat dengan Piaed supaya dia sedar.. tenang okay,” setelah selesai bercakap dengan Dk Rafiq terus memutuskan talian telefon. Dannial merenungnya..

“Kawan kitaorang, Paied.. Accident..” Jelas Rafiq..

“Boyfriend Lia,” Rafiq terkejut.. Dia tidak tahu yang Dannial sudah tahu mengenai Paied.. “Lia dah beritahu..” Dannial membisikkan sesuatu ke telinga Dahlia,. Dahlia memandang Dannial..

“Lia nak pulang., nak tengok dia..” Kata Dahlia menangis di dada suaminya. Dannial memeluk erat isterinya.,

“Dah malam Lia., kita pulang besok ya.. malam ni juga Nial tempah tiket untuk Lia.. Besok ya.,” Pujuk Dannial.. Rafiq mendekati pasangan itu,

“Paied tak apa-apa, Dia dah stabil sekarang, kau jangan risau..” Pujuk Rafiq pula.. Dahlia merenung wajah Rafiq mencari kebenaran..

“Lia tidur dulu., Nanti Nial cakap dengan Ibu,ayah dan mama..” Dahlia mengangguk.. Dannial mengangkat Dahlia ke atas katil.

“aku keluar dulu..” Kata Rafiq meminta diri.

“Tunggu kat luar.. aku ada nak tanya kau..” Kata Dannial perlahan. Rafiq mengangguk.. Dannial menyelimutkan Dahlia.. Mereka berdua hanya berdiam diri sehingga Dahlia terlena.. Dannial keluar dari biliknya dan mendapatkan Rafiq yang sedang menukar-nukar siaran television. namun semuanya tidak menarik minat Rafiq untuk menonton.. Dia juga bimbang dengan keselamatan temannya..

“Macam mana kau kenal Paied?” Tanya Dannial sambil memberikan minuman tin kepada Rafiq.. Rafiq mengambil dan membukanya.. Dannial duduk di sebelah Rafiq.

“Aku pernah tinggal di Sabah dulu.. satu sekolah dengan Dahlia dari darjah 1.. and ofcouse sama sekolah dengan Paied.” Jelas Rafiq.. Dia merenung Dannial di sebelahnya.. Ingin melihat reaksi temannya itu. Ternyata dia melihat reaksi yang diharapkannya. “Aku tak hairan pun kalau kau cemburu, sesporting-sporting mana pun seorang suami tu tetap juga dia rasa cemburu bila tengok isteri dia menangis bagai nak rak disebabkan lelaki lain..” Dannial meneguk minuman di tangannya.. masih meneliti kaca Tv walaupun rancangan itu tidak menarik minatnya.

“Dorang berdua couple dari kecil ke?” Tanya Dannial.. Tanpa nada.. Rafiq menggeleng..

“Tak, lepas habis SPM .. sebenarnya dorang berdua tu keliru dengan makna cinta dan sayang.. Kau cintakan Dahlia?” Tanya Rafiq. Dannial memandang Rafiq..

“Tak tahu.. aku Cuma rasa sedih sikit bila nampak dia menangis macam tu..” Kata Dannial., sebenarnya dia tidak tahu apa perasaan yang dia rasa sebentar tadi sebelum kedatangan Paied bila Dahlia bertegas mahu pulang untuk berjumpa lelaki lain.. Di kampung ini mereka bertambah rapat dan dia seperti tidak mahu percutian ini berakhir.

“Sebenarnya dari kecil lagi semua orang ingat yang Paied sentiasa melindungi Irah.. Tapi sebenarnya doarng salah,Irah yang selalu melindungi Paied. Jangan risau,, bagi mereka peluang untuk sedar.. Kalau betul jodoh kau dengan Dahlia.. Dahlia takkan lari ke mana...” Kata Rafiq memberi semangat..

“Apa maksud kau?” Tanya Dannial.

“Tengoklah macam sekarang.. Irah masih belum beritahu Paied mengenai perkahwinan korang.. Irah tu jenis perempuan yang terlalu confident dan jujur sangat.. Apa yang dalam fikiran dia, itu jugalah yang keluar di mulut dia.. Tapi sekarang ini langsung dia tak beritahu apa-apa dengan Paied.. Sebab dia tak mahu Paied terluka..Dia yang melindungi Paied..bukan Paied melindungi dia..” Ulang Rafiq semula sambil memberi penjelasan.
“Aku dah mula sayangkan gadis alam maya aku tu.,” Kata Dannial selepas lama mereka terdiam..

“Chill? kenapa boleh macam tu?” Tanya Rafiq. Dannial menjungkit bahu.

“Entah.., Dia seperti orang yang aku kenal..” Rafiq mengangguk.. Dia tahu siapa yang Dannial maksudkan.. Tapi yang dia tidak tahu adakah Dannial tahu siapa yang dia sendiri maksudkan? .. “Siapa gadis dalam gambar yang selalu kau tengok tu?” Tanya Dannial lagi.. Rafiq tersenyum lebar..

“Dk.. Ex-girlfriend aku.. kawan baik Irah..” Jawab Rafiq tidak mahu berselindung lagi.

“Dk? Korang berpisah sebab kau pindah sini ke?” Dannial meneguk minumannya lagi., Matanya sekali lagi singgah ke pintu biliknya dengan Dahlia. Takut Dahlia terjaga tanpa dia di sisi.. entah kenapa dia rasa Dahlia begitu memerlukan dia saat ini.. dia seperti mahu melindungi Dahlia setiap masa.

“Tak.. aku pun tak tahu kenapa kami berpisah.. Pelik..” Rafiq mengerut dahi.. Dia pun tidak tahu apa alasannya mereka berpisah.. Adakah salah dia atau salah Dk atau salah mereka bersama.. Rafiq menggeleng lagi..

6 comments:

nursya said...

aloh2...
cian kat dannial...
dia dh ader ati kat dannia tuh...
camner nie????
hohoho...

iVoRyGiNGeR said...

Chill is Dania right!!!
hopefully dania with dannial until the end.
I like both of them.
Paied jgn kacau na. hehehe... ;P

Anonymous said...

salam...
byk kesilapan nama watak.
dannial jd dahlia..
rafiq jd paied...
pepe pn cite ni best...

MaY_LiN said...

tamaula lia ngan paied

natasya said...

sedih larh en3 nie...
harap dahlia dan dannail eppy!!

MeGa_Lisa said...

Sorry sebab kesilapan watak tu.. hehehe..
emosi tak menentu masa buat ni.. tu yg watak tak tentu arah tu..