Followers

Sumpahan untuk Si Puteri

Sunday, March 22, 2009

sekolah_cinta 5

TerLaJak Perahu Boleh Di unduR...Terlajak Kata??

"Anic.., pergi sekolah hari ni bawa Syirah sekali ya..Ayah dah jalan awal tadi, ada mesyuarat." Puan Maryam duduk di hadapan Im yang tengah sedap menjamu selera.. hampir tersedak Im mendegar permintaan mamanya itu..

"mana boleh ibu.. Anic kan bawa motosikal...macam mana nak bawa dia...lagipun Anic tak naklah bawa dia..." Im menarik muncung sedepa.. ada aku pula kena bawa dia...naiklah teksi ke... bas ke...

"Takkan nak suru syirah naik bas pergi sekolah...kan dah lambat ni... nanti kasihan dia kena marah sebab lambat..bolehlah ye..." Puan Maryam cuba memujuk anaknya yang keras hati itu..bukan tak tahu yang anaknya itu tidak begitu baik dengan anak angkatnya Syirah.. dia pun tidak tahu mengapa anaknya itu begitu keras hati. Tapi dulu masa kecik2 anic rapat dengan Syirah..sampai tak mahu adik dia tinggal kat rumah Nieylla walaupun sehari... tapi bila dah besar lain pulak jadinya..

"Dah tau lambat kenapa dia tak jalan awal2 tadi... tulah,terlampau dimanjakan.. nak tumpang bas pun tak tau..." Im membebel..

"ibu yang suruh dia tunggu Anic.. takkan tak boleh kot.. lagipun korang sekolah sama2.. apa ssahnya... bonceng je dia...bukan berat sangat Syirah tu...ringan.. sampai kamu tak sedar dia kat belakang tau..." Puan Maryam tak puas hati dengan sikap anaknya itu.. Syirah yang tadinya di dapur menyampuk kerana tidak mahu ibu dan abang angkatnya bertelagah di pagi2 yang indah itu..

"Takpe lah ibu...masih awal lagi ni...biar Syirah naik bas jelah..kang menyusahkan Abang Im lagi.." Syirah berkata perlahan...takut dengan renungan tajam abang angkatnya itu..

" Hah...tak payah... ibu tak benarkan kamu tumpang bas sorang2...Syirah ikut je abang Im... kalau dia tak bagi juga kamu bergayut je kat belakang dia..biar padan muka dia... dia tak sayang kamu tu... dia tak takut kamu kena culik kalau tumpang bas sorang2.." Puan Maryam berkecil hati dengan anak lelakinya itu..

" ibu ni...apasal cakap macam tu pulak..." nada suara Im sudah merendah...Sayu mendengar kata-kata ibunya.. sepa kata aku tak sayang dia... " Okla...Syirah ikut Im hari ni..." Im akhirnya mengalah.. Puan Maryam terus tersenyum..

"Eh...tak menyusahkan abang Im ke?" Syirah terasa serba salah..

"Dah! jangan lah buat muka innocent kau kat sini... cepat siap..." Im terus berlalu... Puan Maryam masih tersenyum..

" Ikut je abang kamu tu... takdenya nak menyusahkan abang kamu...ibu juga yang bayar duit minyak.. cepatlah siap..kang angin lagi Pak cik tu kang.. biar ibu basuh pinggan ni..." Puan Maryam mengutip pinggan kotor kemudian berlalu ke dapur..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Ibu kami pergi dulu ye..." Syirah menyalami tangan Puan Maryam.. kemudian diikuti oleh Im..

" Im baik2 bawa motosikal tu...jangan kamu merempit pulak...dahlah Syirah tu ringan.. kang tak sedar kamu Syirah jadi superman terpelanting dari motor.." Syirah tersenyum lucu.. Ibu ni, ringan sangat ke aku ni sampai terpelanting macam superman...superman pernah terpelanting ke...?? hantam saja lah ibu....

" Ibu..salah tu...bukan superman... tapi superwomen...hehehe.." Syirah berbisik perlahan di telinga ibunya..takut didengari oleh Im..

"Dah lah tu...jom..." Im terus menarik tangan Syirah dengan kasar...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

" Wei... peluk aku... kau tak takut jatuh ke?! " kata Im sedikit kuat kerana melawan deruan angin di sebabkan kelajuan motosikalnya.. Syirah yang memeggang kuat baju Im tersentak dan Blur.. peluk??belum pun sempat otaknya intepreting data..,tangannya yang tadinya kuat memegang baju Im kini erat memeluk badan Im...

" taklah jatuh...kalau kau pegang baju aku macam tadi tu... kalau kau jatuh habis koyak baju aku...sia-sia je kena beli baju lain..kalau kau jatuh tak membabitkan aku takpe lah..." Im berkata selamba..Ceh...ingatkan takut aku jatuh...rupa2nya takut baju dia terkoyak... Syirah mencebik...sedikit terasa hati dengan Im..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

" Hai Syirah..., Anic..." Nieylla yang kebetulan baru sampai ke pekarangan sekolah menegur Syirah dan Anic yang juga baru sampai ke sekolah...

"Hai Nieylla, Dani..." Syirah menghadiahkan senyuman manis buat si kembar..Dani dan Nieylla tersenyum..

" jom kita pergi tempat dorang Lulu tu... Bye abang...anic sombong.." Nieylla sempat menjelir lidah kepada sepupunya itu...kemudian berlalu bersama Syirah..Anic cuma tersenyum dengan kenakalan sepupunya itu..

" Apa citer Nieylla semalam kena denda dengan Riz.."Selesai meletakkan motornya di tempat yang di sediakan sekolah, Im terus saja menanyakan mengenai denda itu...

"Bagus... sekurang-kurangnya sunyi sikit kelas kita lepas ni.." Dani berkata dengan yakin..Im berkerut kening..

"Maksut kau??"

" kau tengoklah sendiri nanti..." Dani tersenyum..

"Nak rahsia2 lagi... dahlah..jom masuk kelas.." mereka berdua berjalan beriringan ke kelas 5 platinum..

Di Pondok cendawan pulak...

" Hai guys...tengah ngomong pasal apa sih?" Nieylla bertanya dengan slanga indonesia yang tidak berapa jadi...

" eh! hai... Nieylla dengan Syirah rupanya...aku ingat minah indon dari mana tadi..." Lulu tersenyum..

" aku jumpa dia kat tepi jalan tadi...tu yang aku bawa jumpa korang ni... mana tau Amy berminat belajar bahasa Indon..." Syirah turut bergurau sama... selain membaca novel., Amy juga peminta setia filem dari seberang itu..

" His! tak nak aku... bahasa melayu aku pun nyawa2 ikan nak belajar bahasa indonesia lagi dengan minah indon ciplak ni..no,no,no..hehehe" Amy mengikut rentak rakan2nya bergurau...

"eh.., cakap2 gni... kerja rumah yang cikgu trisya bagi semalam dah siap tak?" Nathalie ala skema dah menjelma..

"Kau dah siap tak?" Nieylla memulang kembali soalan kepada Nathalie...

"aku tanya korang, kau tanya aku balik... mesti lah aku dah siap... subject kegemaran aku tu..." Nathalie membetulkan kedudukkan cermin matanya.. bukan selalu Nathalie memakai cermin matanya di luar kelas.. kecuali saat2 cermin mata itu amat diperlukan..

" Kalau kau dah siap ertinya aku pun dah siap... hehe...Nathalie... boleh pinjam buku kau.." Nieylla bernada seperti kucing mahu menggatal dengan tuannya..

" His! Nieylla ni...tahun ni spm tahu... mana boleh tiru-meniru... mestilah buat sendiri..kang time spm takkan nak tiru Nathalie gak.." Lulu berkata dengan seriusnya..."Tapi kalau Nathalie benarkan.., aku pun nak copy and paste...hehehe" Lulu tersenyum manja dengan Nathalie..

"Ceh! ingatkan nak menasihatkan...rupa2nya nak join sekaki..." Syirah menyampuk.. Amy pula sudah tenggelam dengan dunia novelnya..

"Nah la...tapi ni untuk kali terakhir... lain kali korang buat lah sendiri.." Nathalie menghulurkan buku latihan Chemistrynya..

"dah beratus kali2 da kau cakap begitu Nathalie..dari tahun lalu lagi... " Syirah berkata sinis dalam senyuman... kemudian semua kawan2nya tersengih seperti kerang busuk.. Dah berkali2 Syirah membebel mengenai itu... tapi apakan daya... masuk dari telinga kanan....telinga kiri macam tak nak beri kerjasama...

" hehe...jomlah masuk kelas... sedarkan Amy tu...kang tak pasal2 kena hantar pergi hospital bahagia sebab tersenyum2 sendiri..." Nieylla, Nathalie, Lulu dan Syirah ketawa apabila Amy tak sedar dirinya dikutuk manja oleh temannya... " hai ....susahlah boyfriend dia nanti ni dapal girl yang novel maniac.. " Nieylla berkata perlahan kemudian mengejutkan Amy..

Dalam suasana tenang dan dipenuhi dengan gelak ketawa 5 sekawan yang sedang melalui 5 elit...kemudian mereka diganggu oleh suara2 sumbang... dan semestinya suara itu datangnya dari peti suara cinta hati Riz...Delorita..

"Hai makcik tandas...best tak cuci tandas kelmarin.." Delorita bertanya dengan sinisnya..

" Korang dengan tak ada suara sumbang kat cni... telinga aku macam terdengar2lah.." Nieylla tidak mengendahkan Delorita yang berada di tepinya..

"A aa la... macam bunyi penyegat pun ya juga... kau dengar tak Lulu?" Nathalie mengikut rentak Nieylla..

" Dengar jugalah...mungkin suara hantu kat sekolah ni tak... hantu sotong.." Lulu berkata selamba..

"hey! korang jangan nak cari pasal dengan aku ye... aku bagitau Riz nanti..." Delorita menunding jadi kearah mereka ber5...

"Whoa... takut." Lulu berkata sinis..

" Sebenarnya siapa yang cari masalah dulu ni...kami cuma lalu je kat cni..kau yang tegur kami.. kami tak kacau pun privasi kau..and lagi satu... kalau aku ni makcik tandas sebab kena denda kelmarin so, ur boyfriend tu pun layak kena panggil pakcik tandas..." Nieylla berkata perlahan.. malas mahu bertengkar dengan Delorita yang suka menegakkan benang yang basah.. Dalam seminit saja tangan Delorita sudah mendarat kuat di pipi Nieylla..

"wei makcik! kau jangan nak babitkan nama Boy aku kat cni... perempuan jalang...dahlah tak tau malu nak rampas boy orang.." Delorita berkata tanpa perasaan bersalah.. mereka 5 sekawan berkerut kening.. perempuan ni mabuk ke apa? bila masa pulak aku nak rampas boy dia...dah lah tak hensem.. selamba badak je panggil aku perempuan jalang!.. Nieylla menahan sakit...Lulu yang tidak tahan melihat kawannya di tampar cuba menampar Delorita tetapi di halang oleh Nieylla...

"Dah lah Lulu.., kang tak pasal2 jadi kes pulak... jom lah blah... payah nak bercakap dengan perempuan yang mempunyai imaginasi yang tinggi ni..." Nieylla menarik Lulu yang sedang membara itu..Syirah, Nathalie, dan Amy hanya mengikut di belakang.. sempat lagi Nathalie menghadiahkan jelingan maut untuk Delorita..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Kau ni Nieylla terlampau berlembutla.. " Lulu meluahkan ketidakpuasan hatinya

"Bila masa aku berlembut.. aku tak nak jadi kes nanti...delorita tu murid kesayangan cikgu Rose.. tau lah cikgu Rose tu...berat sebelah.." Nieylla meletakkan tempat beg sandangnya di atas meja..

"But she too much! ada ke sesedap rasa je tampar orang.." Nathalie menyebelahi Lulu..

" Yelah...tapi bukan korang tak tahu yang Delorita tu tali barut Cikgu Rose.. tak mungkin Cikgu Rose judge perkara ni dengan adil... mesti kita juga yang kena.." Syirah berkata perlahan..

"Tapi...." ayat Lulu terpotong apabila terkejut melihat Riz datang dengan muka seperti harimau kelaparan kemudian menghentakkan tangannya dengan kuat di atas meja Nieylla.. Nieylla dan Riz berbalas pandangan..mata mereka menikam satu sama lain..

"Aku masih bermusuh dengan kau tau..." tiba2 kata2 itu terbit di bibir Nieylla di luar kesedaran..tanpa kata tangan Riz terus menampar kasar pipi Nieylla..

"Itu balasan kau sebab tampar Delorita!" Riz berkata dengan kasar..

"Tampar?" Nieylla kebinggungan...bukan aku ke kena tampar oleh cinta hati dia tadi??.. "Tapi dia yang tampar aku..aku tak sentuh dia pun.." Nieylla cuba menafikan kata-kata Riz..

"ah! sudahlah... kau ni perempuan lidah bercabang tahu! kenapa lah semalam aku fikir yang aku boleh berkawan dengan kau...betapa bodohnya aku.." Riz berkata tanpa memikirkan perasaan Nieylla,,.. Nieylla terasa sakit hati mendengar kata2 Riz...tanpa sedar dia sudah menitiskan air mata...

"Lain kali dengarlah kedua2 pihak dulu...baru buat conclusion.." Nieylla berkata perlahan sambih menyapu air matanya yang mengalir laju.. kemudian dia terus berlalu pergi dari kelas itu..Dani yang terkejut melihat adiknya di tampar terdiam...

"ya...aku terasa kesunyian yang luar biasa..." Im berkata sinis..

"Diamlah kau.." Dani terus mengejar adiknya itu..

" Puas hati kau...? kenapa tak tampar kuat2 lagi...tadi Nieylla tampar Delorita kuat sangat... sampai berbekas di pipi dia.. pergi la kejar Nieylla tu.. tampar dia kuat2.." Amy berkata sinis.. kemudian mengikuti Dani mengejar Nieylla..

"Kata orang kan...terlajat perahu boleh di undur...terlajak kata buruk padahnya..." Lulu menggeleng kepala kemudian tersenyum sinis...

"Dah la Lulu...dia percaya sangat dengan cinta hati dia tu.. sampai dah tak nampak kebenaran..jomlah.." Nathalie menarik tangan Syirah dan Lulu... kemudian berlalu meninggalkan
Riz yang kebingungan..