Followers

Sumpahan untuk Si Puteri

Saturday, September 19, 2009

Rumah Terbuka Sekolah Cinta 5

“Ken, dah beli perencah rendang tu?” Tanya Nieylla.. Ken mengangguk kemudian menyerahkan plastic di tangannya..

“Laa.. rending pun nak pakai perencah instant ke?” Tanya Amy pelik.. ‘Hancur masakkan’

“Kami dah dapat kelapa tua..” Kata Riz di muka pintu dapur. Berpeluh2 mendapatkan sebiji kelapa. Sungguh melucukan!

“Tapi siapa yang nak parut kelapa tu?” Tanya Syirah yang sedang memakai apron itu.. (Ketua chef kononnya)

“Aku sangka kau yang handle parut-memarut kelapa ni..” Jawab ek sambil menunjuk kea rah sebijik kelapa yang berjaya dikait mereka.

“Aku tak pernah pun parut kelapa.. selalunya beli yang dah siap parut je..” Nieylla mula menepuk dahi. ‘jadi ke tidak masakkan kitaorang ni..’yang lain tersenyum.. tiada seorang pun tahu cara memarut kelapa.

“Biar aku jelah yang cuba..” Ken meng’Offer’kan diri. Kelapa tua itu telah selamat di belah dan sekarang tinggal tunggu di parut oleh Ken. Mesin pemarut kelama sudah ligat perbusing.. Ken berdiri di hadapan mesin itu sambil memegang sebahagian kelapa itu dengan erat.. masih ragu2.. tiba2..

“Safety first!” IM menyarungkan helmetnya ke kepala Ken.. Yang lain memberi semangat. (Macam Ken tu mahu pergi berperang)

“Wei! Apa korang buat ni?” Tanya Lulu blur sedari tadi melihat telatah teman2nya.

“Dah2.. Ken, lagi selamat guna santan kotak ni.. takkan ada pengorbanan nyawa..” Tambah Nathalie pula.

“Laa.. Kenapa tak cakap dari tadi.. buat saspen orang je..” Kata Dani Kelegaan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“Kita potong Ayam! “ Kata Riz terlebih semangat. Tetapi gerakan mereka terberhenti seketika sambil melihat ayam bulat yang di beli mereka di pasar itu.

“Macam mana nak potong ni.. nak mula dari mana?” Tanya Ek.. Syirah menggeleng kepala.

“Potong dua bahadian dulu ayam tu.. lepas tu baru potong kecil2..” kata Syirah menberi tunjuk dan ajar.

“Hah! Sekarang tugas korang pula basuh ayam ni.. “ Kata Ken selepas menyerahkan sebesen besar ayam kepada kaum wanita. Syirah dan Amy menyediakan ramuan. Nathalie,Lulu dan Nieylla mengeluh lemah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“Hisy! Ayam ni berminyaklah.. boleh tak cuci ayam ni dengan sabun Dove ke.. Mana tahu boleh hilangkan minyak..” Alah2 Innocence Nieylla memberi cadangan. Syirah yang mendengar mengetuk kepala Nieylla dengan senduk di tangahnya.

“Itu bukan minyaklah.. tu lemak ayam.. “ Terang Amy.. Nieylla mengosok2 kepalanya..

“Eh Amy, cuba kau tengok hati ayam ni..hitam dan corrodedlah..ni mesti terlampau terdedah dengan asap ni.nak hantar ke makmal ni.” Kata Lulu selamba..

“Tulah.. Orang tak suruh merokok.. nak juga merokok.. tengok, hati dah sehitam jubin dapur ni..” Tambah Nathalie pula.. Syirah hanya mampu mengeleng kepala melihat telatah temannya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“Wah.. banyak juga yang datang pergi kelas terbuka kita ni kan.. “ Kata Lulu..

“Tengoklah siapa punya masakan..” Amy meninggi diri..

“Tengoklah Siapa yang basuh ayam tu..” Nathalie pula tak mahu kalah.

“Tengoklah Siapa yang potong ayam tu” Ken pula menyampuk tak mahu kalah juga.

“Sebelum kamu meninggi diri.. tengoklah siapa yang beli ayam tu..” Riz pula datang mempromote diri..

“Dah lah tu.. kang pak cik yang sembelih ayam tu pulak datang interframe.. Riz.. kekasih lama kau tu..” Kata Im perlahan.. menunjuk kea rah Delorita yang sedang menghampiri mereka. Nieylla menarik muncung..

“Assalammualaikum,”Rita memberi salam. Mereka semua menjawab.. (Dalam Hati)

“Ah..emm.. Korang semua.. aku nak minta maaf kalau aku ada salah dan silap.. semperna hari raya ni kan.. aku tahu aku banyak menyakitkan hati korang.. terutama sekali Nieylla.. minta maaf Nieylla..” Rita merenung kea rah Nieylla.. Nieylla tersenyum..

“Janganlah mention mengenai hal dulu2 lagi.. aku dah lama maafkan kau pun.. Cuma nak tunggu kau minta maaf je lagi..” Nieylla bergurau..

“Ya.. kami pun tak pernah simpan dendam dalam hati ni selepas je kami melangkah keluar dahi sekolah ni dulu.. Takde sebab kau nak minta maaf.. melainkan kalau kau buat fiil lama kau balik..” Tambah Lulu pun.. Delorita tersenyum.. senang dengan kemaafan yang diberi..

“Well.. thanks a lot.. anyway.. SELAMAT HARI RAYA..AND MAAF ZAHIR BATIN..” Rita melangkah pergi kerana bergegas mengejar flightnya untuk balik ke Sidney..memandangkan dia tidak mendapat cuti yang panjang.. Mereka berpandangan sesame sendiri.. kemudian tersenyum.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“Kenapa tak balik lagi?” Tanya Riz kepada teman2nya yang sedang melepak di pondok cendawan.

“Saja.. nak perhatikan sekolah ni puas2.. banyak kenangan di sini..” Jawab Nieylla..

“emm.. Pondok ni pun banyak kenangan.. tempat kita berkumpul selalu..” Kata Nathalie pula..

“Dan tempat bergosip..” Tambah Ken pula.. mereka tersenyum.. mengakui kebenaran itu,.

“Bagi aku pagar tu pun bagi kenangan..” Kata Lulu pula..Amy tersenyum..

“Tempat Ek selalu ceramah kau kan?” KAta Amy.. Ek tersenyum..

“Dan kelas kat tingkat atas tu..” Riz menunjuk kea rah kelas mereka..

“Sanalah tempat kami mendengar korang berdua bertekak selalu..” Sampuk Dani..

“ Library tingkat atas tu..” Nieylla menutup matanya.. cuba mengingati kenangan yang belum pernah di ceritakan kepada teman2nya.. Dia memandang Riz yang tersenyum.. Rahsia mereka berdua..

“Aku tak sangka pula kau suka library..” KAta Syirah.. Nieylla menjungkit bahu.

“ Indahnya kenangan waktu budak2.. kita cuma fikir tentang belajar je.. Dan sekaran kita kena fikir banyak benda lain..” Kata Kne..

“assignment,, prof yang suka di bodek.. nak handle duit PTPTN.. Huh! Too thing we need to think..“ Luah Amy pula..

“Ya.. terlampau banyak perkara yang menjadi beban.. tak macam dulu lagi.. sekarang kita yang mesti bertanggungjawab dengan diri kita.. Dan sekolah ni mengajar kita tentang asas kehidupan..” Yang lain mengangguk.. setuju dengan Nathalie

“Well.. we gonna miss this school..”Kata Dani pula...

“Always..” Tambah Riz pula..

“Dah lah.. Jom! Kita ada journey yang belum selesai..” Kata Nieylla dengan semangat.. Ya.. perjalanan hidup masih panjang dan masih terlalu jauh.. berusaha untuk terus ke depan..Jangan pernah toleh lagi ke belakang………….


The End

5 comments:

TiEcA @ EkA said...

waaaaaa....
best gileee....

=)

eiDnuT said...

wahhhhhh hebat gak..trubat rndu siap ada wtak mike n dana tuh..nih yg x sabo nk smbung nih..haha neway tahniah ntuk pnulis slamat ari raye...

~OkiE~ said...

mat ari raya mega..best ceta ni..keep it up,kay?

fzm2 said...

waa...
bsh nye de
smb0ngn plak..
hehhe..

WITHOUT A SOUND said...

hihhihihi...
finallly habis jgk bce >.<
citer yg best sgt..^^