Tiada Drama di Kampus

Iklan

Search This Blog

Wednesday, February 28, 2018

...yang Hilang 10

“..Just telefon ke pejabat kalau laporan forensik dah siap. Nanti saya suruh sesiapa ambil laporan tu.. okay.” Dia hanya memakai baju t-shirt yang mempunyai logo PDRM pada hari itu dan baju seragam yang siap digosok disangkutkan pada pada kerusi.
“Pagi..” Dia memandang jiran sebelah mejanya. Mata Rafiq sembab dan meja lelaki itu dipenuhi dengan beberapa bekas minuman tin. Kopi.
Woah..Bila kali terakhir, kau tidur?” Dia tergelak kecil. Rafiq mengeliat dan melakukan senaman ringan.
“Mungkin empat hari yang lalu..” Kata Rafiq sambil menguap besar.
“Kalau kau terus kerja macam tu, aku rasa kita kena sedia garisan kuning keliling meja kau.. in case, you, drop dead.” Dia membulatkan mata dan kemudian tergelak kecil.
“Tak lucu. Aku dah lupa macam mana rupa tilam.” Dari suara sahaja sudah kedengaran yang Rafiq terlalu penat untuk berbalah dengannya.
“Em.. tilam bersegi empat dan…” Dia merenung ke arah Rafiq. Rafiq memandangnya dengan muka tak puas hati.
Thanks for the support, makcik.” Kata Rafiq dengan nada yang agak mendatar.
You’re welcome.” Dia tersenyum lebar.
“Kau nampak bertenaga untuk seseorang yang masih belum selesaikan kes. Makan gaji buta ke?” Rafiq berteleku di meja sambil memandang ke arah skrin komputer.
Choi!,” Dia mengeluarkan buku nota dari beg, “Aku makan gaji buta setiap bulan pun takkan dapat beli motosikal besar macam kau..” Dia menjongket kening beberapa kali apabila Rafiq mengerling ke arahnya.
“Tulah, kau tak pandai nak cari ‘lobang’.. kalau tak, kau dah hampir jadi billionaire dah.” Rafiq mengeluh perlahan dan menggunakan tenaganya yang hampir ke penghujung untuk menggerakkan tetikus komputer dengan perlahan.
Well, lepas ni aku boleh belajar dengan kau cara-cara korek ‘lobang’.” Jawabnya sambil menyusun semula nota-nota dari buku kecil ke komputer.
Seriously, apa dah jadi dengan kes kau tu?” Rafiq akhirnya membaringkan kepala di atas meja.
“Aku baru je balik dari pusat akuatik.”
Rafiq mengerutkan dahi.
“Wei, Mak cik. Aku tanya mengenai kes yang kau tengah siasat sekarang. Bukan cerita pasal kau makan gaji buta di pusat akuatik.”
Dia tergelak kecil.
“Aku pergi sana sebab kes itulah. Mangsa kes aku meninggal disebabkan Pulmonary Edema berpunca dari secondary drowning. Mangsa hampir lemas di pusat akuatik. Saksi beritahu yang mangsa diserang di sana,” dia berhenti menaip, “tapi pihak forensik tak ada jumpa bukti-bukti baru kecuali sejambak bunga ros kering yang tersadai di bawah kerusi. Siasatan aku tak dapat pergi mana-mana dengan bunga ros.” Dia mengeluh di hadapan komputer.
“Bulan ni ada hari valentine ke?” Rafiq kelihatan seperti berfikir panjang. Dia hanya mampu menggeleng dan mengeluh panjang bila mendengar soalan Rafiq yang lebih kepada monolog sendirian.
“Malang siapa dapat kau ni.” Dia berdiri dan mengambil baju seragamnya.
“Kau nak pergi mana?” Rafiq mengangkat kepala.
“Pergi mana lagi.. tukar uniform la. Nanti tiba-tiba pakcik tua tu datang untuk spotcheck pula. Dia bukan boleh nampak aku buat salah sikit.”
Dia mengemaskan baju seragamnya dan kemudian menolak pintu tandas namun pintu tandas tersekat dan tidak boleh ditarik. Peluh dingin mula merintik di dahinya.
“Janji dengan aku..,” Dia yang sedang teresak-esak mendongakkan kepala, namun wajah lelaki itu tidak kelihatan. Kelam. “Kau jangan keluar dari sini walau apapun yang berlaku.. walau apa pun yang kau dengar.. Faham.” Ada ketegasan dalam suara yang bergetar itu.
“Jangan keluar.. sampai aku buka pintu ni..” dia duduk memeluk kaki dengan rapat. Sesekali dia menganggukkan kepala bila lelaki itu memberi amaran sekali lagi.
Dia cuba memegang dinding atau apa-apa yang berdekatan dengannya apabila pandangannya mula kelam untuk beberapa saat. Nafasnya menjadi laju begitu juga degupan jantungnya. Dia hampir mengetuk pintu tandas untuk meminta tolong namun tangannya berhenti apabila sampai beberapa inci dari daun pintu.
“Jangan buat apa-apa bunyi, nanti diorang tahu kau ada di dalam,” suara itu berbisik lagi.
Dia menggenggam tangannya dan menyandarkan badan ke dinding. Nafasnya terasa sesak. Tangannya mencengkam dadanya. Mukanya mula basah dengan peluh. Dia mendongakkan kepala apabila terdengar sayup-sayup lagu dari luar pintu tandas. Dia memejamkan mata sambil jarinya mengetuk daun pintu dengan perlahan seperti sedang bermain piano mengikut alunan lagu yang sedang berkumandang.
-C B A, A B,B D C A,E EE EE, G# BC, A B,B D C A, E EE EE- Rentak jarinya mengetuk di daun pintu. Pernafasannya mulai stabil. Dia cuba menolak daun pintu sekali lagi namun apabila tangannya mahu sampai ke tombol pintu, pintu sudah ditarik dari luar.
Pintu almari tempatnya berkurung terbuka luas. Dia mendongak melihat siapakah gerangan yang membukakan pintu..
“Rafiq!” Jeritnya dengan muka lega.
“Farhan!” dia menangis dan memeluk lelaki itu.
Dia meraup wajah dan menarik nafas panjang.
Rafiq mengerut dahi.
“Pintu tersekat ke? Apasal kau tak jerit?”
Dia menggeleng kepala. Tidak dapat menjawab soalan dari lelaki itu. Dia hampir terduduk ke lantai namun Rafiq cepat memegang lengannya. Dia cuba berdiri tegak dan menarik nafas panjang. Dia perlahan-lahan berjalan ke pejabat dengan menyusur di dinding-dinding kali lima.
Rafiq cuba bercakap sesuatu namun telefon bimbit lelaki itu terlebih dahulu berdering.
“Kesan dos Heparin yang tinggi? Bukan tu racun tikus ke?Dia mendengar Rafiq berbual dalam talian telefon sambil berjalan ke mejanya. “Dah kenapa dia ambil racun tikus.Rafiq seperti bermonolog sendiri biarpun telefon masih menekap di telinga lelaki itu. Rafiq menamatkan panggilan telefon dan kemudian memandang ke arahnya.
“Kau okay ke?” Tanya Rafiq.
Okay.” Jawabnya perlahan sambil menarik sehelai tisu di atas mejanya dengan tangan yang menggeletar.

No comments:

Cinta Yang Akan Selalu Aku Rindu 37