Tiada Drama di Kampus

Iklan

Search This Blog

Tuesday, January 5, 2021

Cinta Yang Akan Selalu Aku Rindu 8

 

...yang Hilang

Dunia terasa begitu asing hanya kerana dia bukan lagi orang pernah aku kenal dulu.. Dia yang hilang ditelan masa - Andi

"Andi!" 

Andi berhenti melantunkan bola ke atas lantai sebelum membaling bola ke arah temannya yang berdiri di tepi gelanggang. Pandangannya dialihkan ke arah Nadya yang baru sahaja melaungkan namanya. 

Nadya melambai ke arah Andi sebelum berlalu mendekati Alfi, salah seorang kawan Andi yang selalu bermain bola keranjang bersama. Sayangnya Alfi tidak mahu menjadi ahli dalam pasukan sekolah mereka. Hanya bermain untuk suka-suka. Nadya berbual dengan Alfi, minat Alfi dan Nadya sama. Seni. Nadya suka melukis manakala Alfi lebih gemar mengambil gambar daripada menghabiskan masa bermain bola keranjang. 

"Tahniah, aku dengar kau menang peraduan gambar untuk hari Malaysia" kata Nadya sebelum duduk di bangku di tepi gelanggang. 

Alfi tersenyum sambil mengelap peluh. 

"Aku dengar kau tengah siapkan lukisan untuk pertandingan bulan 10 ni. Macam mana progress?" tanya Alfi sambil menzipkan beg. 

Riuh seketika gelanggang bila Andi berjaya membuat jaringan. Alfi bertepuk tangan sambil menunjukkan tanda bagus bila Andi memandang ke arahnya. 

"Slow.." jawab Nadya dan mengeluh perlahan, "aku tak macam puteri kebanggaan semua cikgu-cikgu di sekolah kita tu. Dia masuklah seberapa banyak pertandingan, tetap menang" tambah Nadya bagaikan mengadu. Mata Nadya memandang tingkah Andi yang tangkas melantunkan bola dan menangkap jaringan bola yang dihantar oleh rakan sepasukan Andi namun kepalanya melayang memikirkan pertandingan yang semakin mendekat. 

Alfi yang sedang menarik botol air dari tepi beg terus tersenyum bila mendengar luahan Nadya. 

"Ressa tak menang dengan mudah" kata Alfi sambil membuka penutup botol, "dia berlatih tanpa henti.. Di rumah dan di sekolah" tambah Alfi sebelum meneguk air yang masih berbaki sehingga kering air di dalam botol. 

Alfi, jejaka berkulit putih dan bermata sedikit sepet. Lelaki itu juga salah seorang jejaka idaman sekolah. Namun masa dan perhatian Alfi agak terhad, lelaki itu hanya fokus kepada hobi dan seorang gadis, yang bernama Ressa. Budak yang paling berbakat di sekolah. Pernah juga Nadya tanyakan kepada Alfi mengenai gosip perpindahan Ressa yang dijemput untuk belajar di universiti antarabangsa. Alfi hanya tersenyum dan mendiamkan diri. Namun jelas pertanyaan itu menganggu Alfi. 

"Mungkin kau patut ikut macam Ressa. Siapkan lukisan kau, fokus dan jangan pernah layan rasa nak kritik diri kau sebelum kau siapkan satu lukisan" Alfi pandang ke arah Nadya, " dan yang penting, jangan buang masa tunggu mamat tu di sini. Andi bila dah main bola keranjang, terus tak ingat masa" Alfi tersenyum bila Nadya menjeling tajam. 

"Kenapa kau tak main sama?" tanya Nadya bila melihat Alfi sudah berkemas. Walhal peluh setitik pun tidak kelihatan di wajah lelaki itu. 

"Aku ada janji dengan Ressa dan Farhan" jawab Alfi. 

Andi datang mendekat. Peluh membasahi bajunya dan diri mula termengah-mengah. Nadya terus menyerahkan botol air. 

"Thank you" Andi mengambil tempat duduk di sebelah Nadya. 

"Bertiga, tak terlalu crowded ke?" tanya Nadya sambil menjongket kening ke arah Alfi. 

Andi memandang ke arah Nadya dengan mengerut dahi kemudian memandang ke arah Alfi yang sedang mengapai beg sekolah di atas kerusi bersebelahan dengan Andi. 

"Atleast, kalau aku takde.. Farhan ada" kata Alfi perlahan. 

Nadya dan Andi sama-sama mengerut dahi bila melihat wajah Alfi yang tiba-tiba mendung. 

Alfi tersenyum nipis kepada Nadya dan Andi. 

"Aku pergi dulu" kata Alfi sebelum meninggalkan mereka berdua. 

Andi memandang Nadya sebelum menonyoh kepala gadis kesayangannya itu dengan perlahan. 

"Kan aku dah kata, diorang bertiga tu takde apa-apa. Cuma kawan. Tengok, kan dah emo kawan tu" bebel Andi. Kadang-kadang mahu juga dia gam mulut milik Nadya. Mujurlah gadis itu sudah menjadi suri di hatinya walaupun Andi belum menyatakan kepada Nadya. Dia masih lagi mencari masa yang sesuai untuk berterus terang dengan Nadya.  

"Kau saja buat-buat bodohkan sebab kau ada hati dengan Ressa?" Nadya mengecilkan matanya. Macam dia tidak perasan setiap kali mereka bertembung dengan Ressa di kantin, Andi jadi tak tentu arah. Mujur Ressa tidak selalu menunjukkan muka di kantin sekolah atau di kawasan sekitar sekolah. 

"Eh? aku ada hati dengan Ressa?" Andi menunjuk menunding jari ke arah dirinya sendiri, "kau ni kalau cemburu pun cuba cakap terus terang.. Aku sedia mendengar luahan isi hati kau.." usik Andi sambil menjongket-jongket kedua kening bila Nadya memandangnya dengan tajam. 

Andi tergelak bila Nadya menolak muka Andi dengan kedua-dua tangan.

~~~~~~~~~~~~~

Andi tersenyum nipis sebelum melontarkan bola ke tengah gelanggang. Bola melantun beberapa kali sebelum terguling ke tepi gelanggang. Andi mengeluh panjang. Dia belum dapat biasakan diri. Susah untuk dia hadam semuanya. Memori bertahun-tahun hilang begitu sahaja dan yang tinggal hanya memori ketika di sekolah menengah ketika bersama Nadya. Detik yang teristimewa dalam hidupnya. 

Andi menarik nafas panjang. Termenung memandang ke atas syiling gelanggang yang tinggi sebelum telinganya menangkap bunyi lantunan bola yang bergema. Kelihatan seorang wanita yang berdiri dibawah jaring dan cuba melontarkan jaringan. Bola melantun semula bila berlanggar dengan papan jaring. Wanita itu kelihatan hampa sambil memandang bola melantun ke atas lantai gelanggang. 

"Tanggalkan kasut tumit tinggi dan lompat bila melontar. Mesti dapat jaringkan" komen Andi sambil memerhati setiap langkah Nadya yang semakin mendekat. Kelentang kelentung bunyi kasut tumit tinggi datang mendekati Andi. 

"Ibu cari" kata Nadya yang berhenti semeter di hadapan Andi. 

"Aku dah 32 tahun. Takkan ada curfew lagi.." kata Andi sambil menyandarkan badan di kerusi. 

"Andi.. tak kiralah kau dah 50 tahun sekali pun. Seorang ibu tetap akan risaukan anak dia bila anak dia hilang dari rumah dari pagi sampai ke malam tanpa apa-apa pesanan" kata Nadya dengan serius sambil memeluk tubuh. Siaplah kalau si kembar berperangai begitu bila besar nanti. Pasti dibebel si kembar sampai anak-anaknya mendengar cakap. 

"Kau tau.. aku teringat sesuatu" kata Andi dengan keluhan sebelum menegakkan semula duduknya, "lepas kita jumpa di dataran, aku jumpa Alfi" Andi memandang Nadya yang mula melarikan pandangan. 

"Aku terlalu nervous, aku dah rancang nak berterus terang dengan kau tapi aku terlalu takut.. Macam-macam yang bermain di kepala aku.. Macam mana kalau kau tolak aku, apa aku akan buat lepas tu.. Aku luahkan dengan Alfi.. Alfi tepuk bahu aku, dia cuma cakap.. Hey, itu Nadya.. bukan perempuan lain.. Nadya. Dia akan terima kau. Aku yakin. Dia sanggup dengar luahan aku yang panjang lebar. Sanggup luangkan masa berjam-jam untuk yakinkan aku walaupun aku tahu, dia sendiri ada masalah" kata Andi dengan suara yang semakin serak. 

"Bagi semua orang, semua tu dah bertahun berlalu Nad.. Tapi bagi aku, macam benda tu semua macam baru semalam berlalu.." Andi meraup muka dan kemudian teresak-esak. Ada banyak perkara yang dia sepatutnya tidak patut lupa namun dia terlupa, dan ianya tanpa dia sedar menyakiti orang lain. Teringat riak wajah terkejut dan kemudian sedih terlukis pada wajah rakan sekolah mereka dulu ketika dia bertemu dengan Ressa di tengah pekan. Tanpa sengaja, dia menoreh luka lama milik wanita itu. 

Nadya mendekati Andi. Kasut tingginya dibuka sebelum dia duduk di hadapan Andi. Kepala Andi diusap perlahan sementara tangisan Andi semakin kuat. 

"Kau dah buat yang terbaik" kata Nadya perlahan bila Andi merehatkan kepala ke bahu Nadya. Kenangan, kadang kala adalah sesuatu yang menyejukkan hati. Namun kadang-kadang, ianya adalah sesuatu yang menyakitkan.. 

Klik sini CYASAR 7 | CYASAR 9

No comments:

Cinta Yang Akan Selalu Aku Rindu 37