Tiada Drama di Kampus

Iklan

Search This Blog

Thursday, March 17, 2022

Cinta Yang Akan Selalu Aku Rindu 35

 

Untuk Dia

Semuanya terasa lebih jelas, bila akhirnya kau lepaskan masa lalu yang telah lama menghambat jiwa- Andi

"Damn it Andi! Grow up!" Jerit Nadya bila Andi masih berkeras tidak mahu beredar dari restaurant tersebut. Merah padam muka Nadya cuba menahan Andi dari meluru ke arah Faril semula. Nadya menarik tangan Andi dan membawa Andi masuk ke dalam galeri yang kosong dan mengunci pintu galeri agar tiada yang mengganggu mereka.

"Aku masih tak boleh terima kau tumbuk dia!" Nadya mencekak pinggang dan menarik nafas panjang. Jantungnya masih berdegup kencang selepas kejadian tadi.

"Sebab kau biarkan dia cakap kau macam tu!" Marah Andi pula. Dia turut mencekak pinggang dengan muka geram.

"Dan itu penyelesaian yang kau dapat fikir? Kekerasan? Kau nak balun dia sampai dia..."

"Apa masalah dengan penyelesaian aku? Selama ni kau tak rasa salah dengan cara aku selesaikan masalah dengan orang-orang yang berani pijak kau macam mamat tadi tu. Kenapa sekarang kau ada masalah pula dengan cara aku?" Andi memintas ayat Nadya.

Nadya meraup muka sebelum mendengus kuat. 

"That's 15 years ago! Kita tak matang lagi. Apa kau nak gunakan cara yang sama sampai kau dah bertongkat ke? Matang lah sikit Andi..." Nadya memandang Andi dengan muka penat. Kesal bila menyedari frekuensi mereka sekarang ini tetap berbeza biarpun Andi di hadapannya itu adalah Andi yang dirindui olehnya.

Andi menarik nafas panjang. Tangannya menggeletar menahan amarah.

"Kenapa dia minta duit dengan kau? Siapa dia?" Andi merenung Nadya dengan tajam.

Nadya melarikan pandangan dan memeluk tubuhnya.

"Bukan masalah kau." Jawab Nadya perlahan.

"Sebab apa dia ugut kau? Kenapa kau macam tunggul bila dia hina kau macam tu?" Andi tidak mahu mendengar alasan Nadya malah terus melemparkan bertubi-tubi soalan, "Nadya, jawab soalan aku." Tegas Andi.

"Ini bukan masalah kau Andi! Aku tahu macam mana nak uruskan hidup aku. Lima belas tahun," Nadya merenung terus ke mata Andi, "itu jumlah masa aku berdikari tanpa kau. Dan selama tempoh tu, aku mampu uruskan sendiri semua masalah aku." Nadya menekankan satu persatu ayatnya agar Andi faham.

"Kau tak boleh tiba-tiba muncul semula dalam hidup aku, haru birukan jadual harian aku, perasaan aku, dan berlagak macam kau akan selesaikan semua masalah aku. Lima belas tahun Andi. Aku boleh hidup sendiri tanpa bantuan kau." Nadya terus mengelap air mata yang cuba mengalir ke pipinya.

Andi menarik nafas panjang.

"Aku nak berehat. Kau tolong keluar dari sini." Kata Nadya sebelum melangkah masuk ke dalam bilik pejabat yang terletak di hujung galeri.

Andi mengetap bibir dan mengusutkan rambutnya.

~~~~~

"Encik Andi, Puan Sheila kata dia ada mesyuarat di Pulau Pinang jadi dia takkan masuk pejabat sampai hari khamis." Vivian mengejar langkah Andi yang baru keluar dari lif, "dan jam 3 nanti ada mesyuarat dengan staf bahagian marketing."

"Bagi saya maklumat suami dan keluarga suami Nadya." Andi menolak pintu pejabat dan menuju ke meja kerjanya. Jaket hitam dibuka dan disangkutkan pada kerusi. "Batalkan mesyuarat petang ni." Katanya sebelum membuka komputer riba.

Vivian membesarkan mata bila mendengar arahan veto dari Andi. Melihat air muka Andi membuatkan dia tidak berani membantah arahan Andi itu. Dia cepat-cepat mengambil fail yang tersimpan di rak yang terdapat dalam bilik Andi dan kemudian menyerahkan fail tersebut kepada Andi.

Andi terpana bila mengetahui fail yang diperlukannya hanya terletak beberapa kaki dari meja kerjanya. Dia sepatutnya memeriksa fail tersebut sebelum mendekati Nadya. Silapnya kerana terlalu gopoh. Kini dia dan Nadya sudah tidak senada. Sering gagal mencapai kesefahaman.

"Ini, siapa dia?" tanya Andi sambil menunjuk ke arah sekeping gambar seorang lelaki. Lelaki yang berani menghina Nadya. Marah di hati Andi masih bergelora.

"Itu adik bongsu Encik Ashrul. Faril Ashri. Dia belajar di US dan pernah membuka beberapa bisnes tapi semuanya gagal sebab Encik Faril tak pernah serius dengan bisnes yang dia jalankan. Disebabkan status Tan Sri Azam sebagai ahli politik, dia selalu menyelamatkan Faril dari beban hutang." Jelas Vivian yang kelihatan sudah menghafal maklumat yang terdapat dalam fail tersebut.

Andi menyelak sekeping demi sekeping gambar yang terselit pada fail tersebut dan kemudian matanya melekat memandang gambar Nadya yang sering termenung di hadapan galeri.

"Macam mana dengan Nadya?" tanya Andi sambil melihat sekeping gambar Nadya yang memandang jauh seperti sedang memerhatikan seseorang.

"Dia mempunyai ijazah seni lukis. Berkenalan dengan Encik Ashrul sejak zaman universiti dan berkahwin dua tahun selepas menamatkan pengajian. Puan Nadya menyambung pengajian Master dan PhD dalam bidang yang sama selepas berkahwin dengan Encik Ashrul." Vivian mengerut dahi bila mendengar keluahan di bibir Andi.

"Hubungan dia dengan in-law  pula?" Andi bersuara perlahan.

"Well... she's an orphan. Tambahan pula dia langsung tak ada any extended family. Keluarga Tan Sri Azam pula sentiasa menjadi perhatian masyarakat sekeliling. Beberapa orang ahli keluarga Tan Sri Azam tak dapat menerima kehadiran Puan Nadya dalam keluarga mereka." Vivian tersenyum bila teringat yang ini bukan kali pertama dia menceritakan hal yang sama kepada Andi.

"Sebab itu Puan Nadya dihantar untuk melanjutkan pelajaran selepas berkahwin dengan Encik Ashrul. Sebab pada mereka, Puan Nadya tak setaraf dengan Ashrul, jadi atleast Puan Nadya boleh cuba untuk kurangkan jarak sosial mereka dengan pencapaian akademik . Encik Andi pun pernah cakap yang keluarga Tan Sri Azam perlahan-lahan membentuk Nadya supaya sesuai dengan acuan keluarga mereka."

Vivian mengeluh perlahan.

"Ironinya, keluarga itu juga menggunakan kisah perkahwinan Encik Ashrul dan Puan Nadya untuk menaikkan undian Tan Sri Azam. Mereka melabelkan perkahwinan Encik Ashrul dan Puan Nadya ibarat The Modern Cinderella. Semua orang suka dengan cerita tu. Sekali gus menunjukkan yang keluarga Tan Sri Azam ni keluarga yang sering merendah diri dan tidak memandang status sosial."

"Awak tahu kenapa Nadya dan Ashrul bercerai?"

Pertanyaan Andi membuatkan dahi Vivian terus berlapis-lapis.

"Bercerai? Saya takde pula dengar berita mengenai perkara tu. Kalau diorang bercerai, mesti ada artikel mengenai penceraian mereka.Vivian terus mengeluarkan telefon bimbitnya, "media sosial yang dibuat khas untuk Puan Nadya dan Encik Ashrul pun masih tak cerita apa-apa pasal penceraian."

Vivian mengerut dahi seperti sedang berfikir.

"Unless diorang tak dapat umumkan penceraian disebabkan PRU-14 tahun lalu." Kata Vivian sambil mengaru dagunya.

Andi mengetap rahang. Jadi Nadya terus digunakan oleh keluarga Ashrul? Andi mengasingkan gambar Faril dan menghulurkan gambar Faril.

"Cari tahu pasal dia ni. Saya nak tahu semua pasal mamat ni. Biarpun sekecil kuman maklumat tu. Saya nak tahu." Kata Andi dengan tegas.

"Okay..." Vivian mengambil sekeping gambar yang diberikan oleh Ashrul. Rasanya dia sudah patut meminta kenaikan gaji dari bosnya itu kerana diberikan kerja diluar dari bidang kerjanya, "Oh, sebelum saya lupa..." Vivian mengorek poket baju dan menyerahkan sebuah pemacu pena kepada Andi.

"Ini maklumat mengenai dua orang lelaki yang Encik suruh saya cari tu. Pengawal Dato Deris." Jelas Vivian setelah pemacu pena bertukar tangan. "Saya keluar dulu, Encik Andi."

Andi memandang pemacu pena di tangannya. Dia menarik nafas perlahan sebelum menyimpan pemacu pena ke dalam laci meja. 

Bersambung...

Jangan lupa Vote ya.. 

Thank you atas sokongan semua  ❤️

XOXO


No comments:

Cinta Yang Akan Selalu Aku Rindu 37